Fabians krig mot cancer

Fabian Bolin har omsatt sina egna upplevelser som cancerpatient till en digital plattform som sprider kunskap och inspiration. Nu blir Waroncancer en tillgång också för vården och läkemedelsindustrin och deras dialog med en stor patientgrupp. 

– Waroncancer är ett digitalt hälsovårdsföretag som kämpar mot cancer. Just nu utvecklar vi en app som blir en social plattform för människor som går igenom cancer, närstående och överlevare, säger Fabian Bolin, vd Waroncancer.

Du drabbades själv av cancer för tre år sedan. Vilka tankar gick igenom ditt huvud då?

– Nästan i samma sekund som jag fick min diagnos kände jag att jag ville få kontroll över situationen. Få information om hur jag kan leva, äta och träna och gärna komma i kontakt med en annan människa som gick igenom det här för att bättre förstå hur livet med cancer är.

– Jag försökte först att få svar via sjukvården men förstod ganska snabbt vilken oförmåga och i vissa fall ovilja det fanns att prata med patienter om den här typen av frågor. Så jag vände mig online och började skriva en blogg för att dela med mig och komma i kontakt med andra. Det var då jag började förstå vikten av att berätta, hur det hjälpte mig och framförallt hur mycket andra hjälptes av det. Därifrån började tankarna om Waroncancer som en större plattform ta form och växa.

Läs mer: ”Vi får inte vara naiva”

Idag är du frisk och vad händer med plattformen nu?

– Vi har ju vuxit ganska snabbt och jag tror att det beror på att vi tar upp ett ämne som alla drabbas av på ett eller annat sätt. Det som började som en blogg har nu utvecklats till en community för cancer. Vi har också kommit i kontakt med industrin som har förstått vilket otroligt värde det finns med inrapporterad data.

Läs mer: 2025 är vården i mobilen

Hur jobbar ni med data?

– Vi har precis lanserat ett samarbete med Sahlgrenska universitetssjukhuset för att undersöka hur en plattform som Waroncancer kan hjälpa till med återhämtning för cancerpatienter och hur vi kan bli en leverantör av patientrapporterad data.

Läs mer: VGR öppnar virtuell mottagning

Hur villig är man som patient att dela med sig av sin data?

– Jag vet att man är väldigt villig att dela med sig av den. Det viktigaste är att förklara för patienten varför man ska göra det och vilket värde ens egen röst har. Sjukhus vill verkligen lyssna till patienters behov men problemet idag är att man inte riktigt vet hur det ska gå till.

Varför klarar sjukhusen inte det själva?

– Många produkter som byggs idag antar att kunden är doktorn och inte patienten. För att bygga en riktigt stark produkt så måste man på djupet förstå vad patienterna behöver. Sedan handlar det också mycket om restriktioner och regelverk och hur mycket sjukvården får bygga.

Läs mer: Så kan AI hjälpa sjukhusen

Idag samarbetar ni med flera läkemedelsbolag. Vad är nästa steg?

– Vår app lanseras inom kort och nu bygger vi en underliggande infrastruktur tillsammans med sex partners från läkemedelsindustrin, för att kunna matcha patienter med pågående kliniska forskningsstudier runt om i världen.

– Idag pågår det väldigt mycket forskningsprojekt men som cancerpatient är du beroende av att din doktor ska ha koll på varenda studie runt om i världen och så är det inte. Idag ingår ungefär tre procent av cancerpatienter i den här typen av studier. Vi vill möjliggöra att patienten får fullständig information och kan matchas ihop med kliniska studier.

Vem är du själv idag jämfört med innan du fick din cancerdiagnos?

– Jag har förändrats mycket till det bättre. Tidigare var jag fast i ett framgångstänk och en vilja att sträva vidare i mina olika karriärer. Cancern har fått mig att slappna av och ta ett steg tillbaka och kolla på mitt eget liv.

– Jag känner att jag har blivit en lyckligare människa och det har jag cancern att tacka för. Cancern kan faktiskt innebära en positiv utveckling och en början på ett nytt liv och det vill jag gärna förmedla.

 

 

 

27 april 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Elisabeth NoredigitFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng