Smarta, digitala läromedel

För att få mer tid i klassrummet började Daniel Barker filma sina genomgångar i matematik. Nästa steg är att utveckla digitala läromedel där även läraren får stöd.

– Jag ville ha mer tid i klassrummet och kunna diskutera uppgifterna med eleverna och därför började jag filma mina föreläsningar, säger Daniel Barker som idag jobbar som konceptutvecklare på Natur & Kultur.

Läs mer: Lapparna som slår apparna

Tittade eleverna på dina filmer?

– I början uppmanade jag och motiverade dem att titta och till slut kontrollerade jag att de tittade på filmerna, det vill säga jag mer eller mindre tvingade dem. Genom att ge eleverna frågor att svara på när de hade sett filmerna hade jag också koll på inom vilka områden som eleverna behövde hjälp.

Läs mer: Fler språk på förskolan

Nu jobbar med att utveckla läromedel. Vad tar du med dig från din tid som lärare?

– När det gäller matematik, kanske även i andra ämnen, så har det saknats stöd i läromedlet för samtal i klassrummet. Det har funnits i lärohandledningen men inte just i läromedlet. Och med de digitala läromedel jag jobbar med idag tänker jag att det ska finnas stöd för att strukturera samtal både mellan och med elever.

Läs mer: AR lyfter klassrummet

Fungerar digitala läromedel för alla ämnen?

– Jag tror inte att det finns någon begränsning. Nu använder vi matematik som ett pilotprojekt och det finns säkert en del som kan användas i andra ämnen och annat som måste vara unikt för varje ämne.

21 februari 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter elisabeth noreit i skolanFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng