Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Ny forskning om Pokémon Go

Spelet Pokémon Go har hyllats för att det får barn att vara utomhus och röra på sig. Men det är samarbetet och inte tävlingen som gör spelet så populärt visar forskning från Luleå tekniska universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 5 februari 2018 it i skolan

Pokémon-go-i-london_-_July_23_2016_04.jpg

Big Ben var luremodul när cirka 5 500 Pokémon Go-fans samlades i London den 23 juli 2016.

– Vår studie visar att det inte är tävlandet i spelet som är det mest triggande för barnen och föräldrarna, utan att de samarbetar och tillsammans bidrar till spelet. Det är väldigt tydligt att samarbetet är det viktigaste, säger Stina Rutberg, universitetslektor i fysioterapi och en av tre forskare på Luleå tekniska universitet som undersökt vad som gjort Pokémon Go så populärt, med syfte att använda resultaten för vidare studier av barns fysiska aktivitet och spelifiering.

AR lockar

Pokémon Go blev ett globalt fenomen när det slog igenom på bred front sommaren 2016 med hittills 800 miljoner nerladdningar. Det stora och snabba genomslaget väckte intresse hos forskare i bland annat Kanada, Storbritannien och Sverige.

Forskarna vid Luleå tekniska universitet har samlat in data från fokusgrupper med barn i åldern 7-12 år och deras föräldrar. Samtliga deltagare har spelat Pokémon Go under minst några månaders tid. Spelet bygger på augmented reality med datorgenererade sinnesintryck som ljud, grafik och data.

– För oss som vill främja fysisk aktivitet är augmented reality perfekt, eftersom det lockar ut människor, säger Anna-Karin Lindqvist, även hon universitetslektor i fysioterapi.

Studien visar också att föräldrar inte är lika benägna att begränsa sina barns skärmtid när det handlar om ett spel som uppmuntrar till fysisk rörelse, med undantag för risker kopplade till att barnen är ute i trafiken.

Hjälpa varandra

Spelifiering innebär att använda mekanismer från datorspel för att exempelvis öka motivationen vid inlärning eller för att uppnå en beteendeförändring. Barns intresse för nya upptäcker är något som forskarna tar med sig till ytterligare en delstudie på området, med målet att skapa ett spel som kan användas i skolor för att få barn att vara fysiskt aktiva, samtidigt som det är kopplat till skoluppgifter.

– Vi har designat ett spel utifrån de saker vi i studien såg var viktiga, som samarbete, att hjälpa varandra och utforskande och upptäckande. Vi har byggt en analog prototyp i form av ett pussel och tanken är att vi senare ska göra en digital version. Alla ska kunna ta till sig spelet, som går ut på att tillsammans lösa uppgifter för att samla pusselbitar eller få ledtrådar, säger Josef Hallberg, biträdande professor i distribuerade datorsystem.

Källa: Luleå tekniska universitet

Senaste nytt

Hoten från IoT

23 februari 2018

Drygt hälften, 53 procent, av alla företag som drabbats av dataintrång eller cyberattacker under 2017 rapporterar totalkostnader på 3,9 miljoner kronor eller mer. Samtidigt har antalet skadliga program i omlopp ökat elva gånger i volym sedan januari 2016 enligt Cisco.

Bättre chans i frihet

23 februari 2018

Den första tiden efter ett fängelsestraff är ofta svår och med stor risk för återfall i brott. Ny forskning visar att det med ny teknik går att påverka hur de frigivna mår. På sikt kan metoden minska risken för nya brott.

Utpressning ökar med GDPR

22 februari 2018

Lösensumma för att inte sprida stulna personuppgifter kan bli cyberkriminellas nya utpressningshot. Nu blir företag som följer GDPR brottslingarnas nya offer. Det visar en ny rapport om it-säkerhet under 2017 och 2018.

RISE utbildar lärare

21 februari 2018

Under februari börjar 400 lärare i hela landet en nätbaserad utbildning i programmering för grundskolans senare år och gymnasieskolan. Utbildningen är framtagen av RISE i samarbete med Academedia och projektet Makerskola.

Sjukhus testar smarta glasögon

20 februari 2018

Sahlgrenska Universitetssjukhuset ska utvärdera smarta glasögon för anestesipersonal. Lösningen är ett handsfree, avancerat beslutstödsverktyg med direkt tillgång till larm från medicinteknisk utrustning och delning av data mellan vårdpersonal om specifika vårdsituationer.

Bergslagen får hjälp att digitalisera

20 februari 2018

Många företag vet att de måste digitalisera verksamheten, men få vet hur. Nu tar Automation Region programmet Kickstart Digitalisering till Västmanland och Bergslagen. Intresserade företag erbjuds kostnadsfri hjälp att ta nästa steg i sin digitaliseringsresa.