Svenska Einride vs Tesla

einride-960640.jpg

Den svenska startupen Einride bygger autonoma, eldrivna lastbilar. Den första prototypen lanserades sommaren 2017, vilket innebär att företaget redan visat upp mer resultat än Tesla.

Einride grundades 2016 av Robert Falck, som tidigare arbetat på Volvo. När han sysslade med ett forskningsprojekt om autonoma bilar vid Stanford University så kom han på grundprincipen för Einride. 

Lastbilarna heter T-Pods, har inga fönster och ingen förarhytt men har plats för 15 EU-pallar och kan ta en maxvikt på 20 ton. Dess energikapacitet ligger på 200 kWh och de kan åka max cirka 200 kilometer utan att behöva laddas.

– Det är inget problem. Eftersom du inte behöver betala en chaufför så kostar det inte mer pengar om lastbilen måste stanna och ladda upp däremellan. Efter många år inom lastbilsbranschen vet jag vad man kan göra och inte, säger Robert Falck, vd Einride.

Einride har redan fått sin första kund, nämligen dagligvarukedjan Lidl. Och det är bara början, hoppas Robert Falck. 2020 planerar de att 200 T-Pods ska färdas mellan Helsingborg och Göteborg, transportera två miljoner pallar årligen och därmed reducera koldioxidutsläppen med 33 000 ton. 2025 har de som vision att 20 procent av Sveriges vägtransporter ska gå via T-Pods.

Källa: Business Insider, Einride 

12 februari 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssondigit Foto Einride

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng