Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Nominerad årets digitaliseringsledare

Så blev Nordmaling bäst i klassen

Västerbottens bästa skolor ligger i Nordmaling och är resultatet av delakulturen och ett genuint intresse för digitalisering. Men frågan är hur långt man kommit utan rektor Birgitta Tornberg.

Text Fredrik Adolfsson Foto adobestock 4 januari 2018 it i skolan

skola-nordmaling.jpg

 Det handlar mycket om att se de digitala verktygen som hjälpmedel och inte stjälpmedel. Ser man inte nyttan med mobiltelefoner och datorer så riskerar de att försämra undervisning och lärande, men om istället läraren är den som styr användandet utifrån ett tänkt syfte blir de till stor nytta.

Birgitta Tornberg är rektor på Artediskolan i Nordmaling där hon arbetat med att främja digitaliseringen av skolan. Hennes arbete har uppskattats så till den grad att hon nu blivit nominerad till Årets digitaliseringsledare 2018, ett pris som delas ut av tidningen Chef och Atea.

– Det känns roligt och ärofyllt. Samtidigt så handlar det självklart inte om mig utan om oss som kommun, där många har varit inblandade i arbetet. Utan lärarna hade vi ju inte kommit någonstans i detta.

Läs mer: Fortbildning för framgång i Nordmaling

Arbetskulturen viktig 

2009 låg Nordmalings skolor bland de sämre i Sverige vad gäller måluppfyllelse, men har de senare åren placerat sig bland de bästa skolorna och kommunerna i Västerbotten, och digitaliseringsarbetet har varit en starkt bidragande faktor till utvecklingen. En av de viktigaste förändringarna som Birgitta Tornberg arbetat med är själva arbetskulturen, eller delakulturen som den kallas. Den handlar om att dela med sig av lyckade men även misslyckade projekt till alla andra på skolan. Det kan handla om helt informella och spontana funderingar men även innehåll på konferenser, fortbildningar eller i grupper på sociala medier.

birgitta-tornberg.jpg

Birgitta Tornberg. rektor på Artediskolan i Nordmaling.

 Den digitala utvecklingen går snabbt och det blir allt viktigare att lära oss av varandra. Det har blivit en naturlig del av arbetet och det samt nyfikenheten är en av våra framgångsfaktorer. Det spelar ingen roll om det blir fel, misslyckas man med något nytt så är det framförallt ett bevis på att man har försökt.

I motiveringen till Birgitta Tornbergs nominering nämndes också att hon är duktig på att se och ta tillvara digitaliseringens möjligheter, och de är oändliga, menar hon.

– Digitala verktyg kan vara till enorm hjälp för elever som behöver extra stöd, har en funktionsnedsättning eller kanske har ett annat modersmål. Verktygen ger nya möjligheter i alla ämnen, genom 3D-skrivare, CNC-fräs, pulsmätare, andra wearables, simuleringar, 3D-glasögoon och så vidare. Listan över nya verktyg och möjligheter är oändlig. Sen är det viktigt att säga att inga av dessa verktyg kan ersätta lärarna och annan personal. De ger bara större möjligheter.

Vad skulle du säga är de största möjligheterna med att digitalisera skolan?

 Den förenklade formativa bedömningen. Eleverna kan när som helst digitalt få mer feedback och bolla dokument med lärare på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Sedan är även delakulturen enklare att få till när den kan ske digitalt, kollegor kan samverka så att det finns ett naturligt lärande i organisationen. Forskningen visar att feedback till eleverna och kollegialt lärande är bland det viktigaste vi gör för att få en god måluppfyllelse. Sist men inte minst skapar digitaliseringen en mer varierad undervisning där vi kan ta in och komma i kontakt med hela världen, vilket skapar helt nya möjligheter och gör skolan mycket mer levande.

Årets Digitaliseringsledare

Årets Digitaliseringsledare är ett pris som delas ut av tidningen Chef och Atea under Chefgalan som äger rum den 8 mars 2018 på Grand Hôtel i Stockholm.

Tanken med priset är att belöna en ledare som vågat visa vägen och lyckats göra sin organisation mer digital.

Hur ska ni jobba framöver för att fortsätta ha en skola i framkant?

– Digitaliseringsarbetet är ju ett tåg som aldrig står stilla. Allt utvecklas hela tiden och det viktigaste som händer nu är ju något som sker på alla skolor, efter att regeringen i höstas äntligen fattade beslut om den nationella it-strategin. Där kom programmering in på ett nytt sätt och det finns också oerhört viktiga skrivningar om vad det betyder att leva i ett digitaliserat samhälle, till exempel kring ansvarstagande och källkritik. Vi har kommit rätt långt i det arbetet och vi ska fortsätta fortbilda oss så att vi alltid kan ge eleverna det de har rätt till.

Läs mer: "2009 låg vi i botten - sedan digitaliserade vi"

Mer inom samma serie

Nominerad årets digitaliseringsledare

Skolans utveckling ligger i datan

21 dec 2017 it i skolan

peymanskolbarn.jpg peymanskolbarn.jpg peymanskolbarn.jpg

Utan tillgång till grunddata är skolans händer bakbundna. Om vi vill att skolan ska utvecklas krävs det därför regelförändringar. Det menar Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan i Kramfors och nominerad till Årets digitaliseringsledare.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Lejondrottningen och Trelleborg

2 jan 2018 ledarskap

trelleborg.jpg trelleborg.jpg trelleborg.jpg

Trelleborgs kommun kan dela in tiden i före och efter Cecilia Lejon, som med hjälp av mod och AI vänt upp och ner på vedertagna sanningar om socialtjänstens uppdrag och förutsättningar.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Lantmäteriets lovande lösningar

9 jan 2018 digit

gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg

På Lantmäteriet blygs man inte digitala innovationer. De senaste åren har myndigheten introducerat blockkedjor, AR och gamification – allt för att förbättra kundupplevelsen.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Så digitaliserar Hemfrid säkert

11 jan 2018 digit

hemfrid-foto.jpg hemfrid-foto.jpg hemfrid-foto.jpg

När David Leeb kom till Hemfrid startade ett omfattande arbete med digitalisering för både kunder och medarbetare. Resultatet är två appar som förenklar och skapar trygghet. Nästa steg är automatiserad försäljning genom maskininlärning. David Leeb är nominerad till Årets digitaliseringsledare.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Guld och digitala skogar

12 jan 2018 ledarskap

ekorre_i_tall.jpg ekorre_i_tall.jpg ekorre_i_tall.jpg

Med rötterna i 1800-talet är det inte helt enkelt att förändra skogsnäringen. Men för Norrskog låg medlemmarnas bästa i den digitala skogen och en webbplats och en app gör förvaltningen enklare och mer flexibel.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Barnens rätt i digitvärlden

16 jan 2018 digit

flicka håller fram handflattan för att signalera stopp.jpg flicka håller fram handflattan för att signalera stopp.jpg flicka håller fram handflattan för att signalera stopp.jpg

När Bris introducerade Abused Emojis fick organisationen en stor internationell uppmärksamhet. Nästa steg är att utveckla en smart Brisbot.

Rekommenderad läsning

Academedias elever lär lärare

14 jul 2017 it i skolan

Academedia_960x640.jpg Academedia_960x640.jpg Academedia_960x640.jpg podcast

Petter Hallman, CIO på Academedia, deltog under Almedalsveckan och pratar i Voister-podden om vad som är högst på agendan under 2017, hur koncernen jobbar med hållbarhet och hur intresset för programmering kan öka.

"2009 låg vi i botten - sedan digitaliserade vi"

5 okt 2016 ledarskap

Snip nordmaling.JPG Snip nordmaling.JPG Snip nordmaling.JPG video

2009 placerade sig Nordmalings kommun bland de lägre i Sverige när det kom till måluppfyllelse och de började då använda digitala verktyg för att nå bättre resultat - 2016 blev de som en av tio kommuner utvalda till projektet LEDA för smartare välfärd. Och resan har bara börjat, nu börjar en mer intensiv omvärldsorientering.

Skolans reaktion på regeringsbeslut

14 mar 2017 it i skolan

programmering barn .jpg programmering barn .jpg programmering barn .jpg

– Lite fegt men ett steg i rätt riktning, säger Mikael Odin, rektor på grundskolan Nya Elementar, om regeringens nya satsning på it och programmering i grund- och gymnasieskolan. 

Fortbildning för framgång i Nordmaling

3 maj 2017 it i skolan

AdobeStock_27564330_2.jpg AdobeStock_27564330_2.jpg AdobeStock_27564330_2.jpg video

Nordmaling är den lilla kommunen som blivit störst på digitalisering. Nu delar Västerbottens bästa skolområde sina erfarenheter med de andra kommunerna i LEDA för skola och lärande.

Inför nationella it-strategin

Carl Heath: Dåligt stöd till lärarna

20 jul 2017 it i skolan

carl heath.jpg carl heath.jpg carl heath.jpg

Om ett år ska alla lärare kunna undervisa i programmering men för många är det en vit fläck på kunskapskartan i dag. Samtidigt saknas en nationell it-strategi och det nuvarande förslaget är tillbaka hos Utbildningsdepartementet för översyn.

Skolprogrammering - ett mål som infriades

11 jul 2016 it i skolan

programmering snip.JPG programmering snip.JPG programmering snip.JPG

Dåligt intresse för it-utbildningar fick Christine Kastner Johnson att vilja få in programmering i skolan. Tre år senare har planerna uppfyllts. I Almedalen fick bland annat politiker och lärare testa programmering för första gången, en av dem var Inger Källgren Sawela, kommunstyrelsens ordförande i Gävle.

"All grund till digitalisering ligger i programmering"

4 nov 2016 digit

programmering .jpg programmering .jpg programmering .jpg

Organisationen Swedsoft vill öka antalet programmerare, bland annat arbetar de med att få in nyanlända på marknaden.
– Vi behöver de nyanländas kunnande om vi vill fortsätta vara världsledande, säger Gabriel Modéus, generalsekreterare på Swedsoft.

Öppet, smart och optimerat - tre nyckelord för Piteå kommun

3 jan 2017 årets digitledare

Ylva_Sundkvist 960640.jpg Ylva_Sundkvist 960640.jpg Ylva_Sundkvist 960640.jpg

Redan efter sex månader på sin nya tjänst som kommunchef för Piteå kommun så nominerades Ylva Sundkvist till det nya priset årets digitaliseringsledare.
 Jag blev otroligt överraskad, det kändes väldigt inspirerande och kul.

"Lär barnen att programmera i skolan"

17 jan 2017 it i skolan

LindaLiukas_960x640.jpg LindaLiukas_960x640.jpg LindaLiukas_960x640.jpg

När Linda Liukas var 23 bestämde hon sig för att återuppväcka glädjen i att programmera. Resultatet blev ett nätverk, Rails Girls, som haft programmeringsträffar för kvinnor i över 270 städer, och en barnboksserie om programmering.

peymanskolbarn.jpg

Skolans utveckling ligger i datan

Artikel 1 av 7: Nominerad årets digitaliseringsledare

trelleborg.jpg

Lejondrottningen och Trelleborg

Artikel 2 av 7: Nominerad årets digitaliseringsledare

skola-nordmaling.jpg

Så blev Nordmaling bäst i klassen

Artikel 3 av 7: Nominerad årets digitaliseringsledare

gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg

Lantmäteriets lovande lösningar

Artikel 4 av 7: Nominerad årets digitaliseringsledare

hemfrid-foto.jpg

Så digitaliserar Hemfrid säkert

Artikel 5 av 7: Nominerad årets digitaliseringsledare

ekorre_i_tall.jpg

Guld och digitala skogar

Artikel 6 av 7: Nominerad årets digitaliseringsledare

flicka håller fram handflattan för att signalera stopp.jpg

Barnens rätt i digitvärlden

Artikel 7 av 7: Nominerad årets digitaliseringsledare