Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Kunskapsbrist bromsar digitaliseringen

Svenska företag digitaliserar men hur långt har de egentligen kommit? Drygt hälften av svenska företag saknar en digitaliseringsstrategi visar en ny undersökning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 5 januari 2018 ledarskap

arbetsgrupp vid dator.jpg

Hos småföretag med upp till hundra anställda saknar 64 procent strategi för digitalisering medan storföretag med över 500 anställda är motsvarande siffra 27 procent. Var tredje företag kan i dag inte heller uppge att de har digitaliserat tillräckligt, enligt en undersökning gjord av YouGov som intervjuat drygt 200 vd-ar på uppdrag av Canon.

– Digitalisering har blivit något som alla talar om och som är nödvändigt för att framtidssäkra sitt företag. Men många verkar fortfarande osäkra på vad digitalisering och ett digitalt arbetssätt betyder för just deras företag. Och i denna okunskap byggs det då förmodligen in ett motstånd för att ta tag i frågan, säger Linn Lambert-Krüss, marknadsdirektör på Canon.

Tid, kunskap och pengar saknas

På frågan varför man inte kommit längre i sin digitalisering svarar knappt var fjärde vd, 24 procent, att orsaken är tidsbrist. 14 procent säger att de inte vet vad digitalisering innebär. Tio procent säger sig sakna kunskaper i ämnet och lika många har inte råd att digitalisera.

Vad behövs då för att digitaliseringen ska få kunna bättre fart hos svenska företag? Enligt 28 procent är det intern kunskap. 26 procent uppger att det behövs utbildning och 24 procent vill ha experthjälp. Ju större företag desto större är behovet av experthjälp. 35 procent av företag med över 500 anställda uppger detta.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 23-29 november 2017 har sammanlagt 205 intervjuer via internet genomförts med vd/högsta chef i svenska företag.

Källa: Canon

Senaste nytt

Svep och dela surf

18 januari 2018

Nu lanserar Tre tjänsten Skicka surf som gör det möjligt att med ett svep över mobilskärmen skicka surf till andra användare.

Nu integreras blockkedjor och AI

18 januari 2018

Blockkedjor och AI kommer ihop att lösa en rad smarta tjänster framöver. Det menar analysföretaget Fico.

Svenskt edtech digitaliserar Burma

18 januari 2018

Ett svenskt edtech startup har fått uppdraget att modernisera Myanmars skolor med digitala och mobila utbildningslösningar. Avtalet mellan Edoo och landets utbildningsdepartement berör 10 miljoner elever och 500 000 lärare.

Bitcoins plötsliga ras

17 januari 2018

Efter att ha startat januari med fortsatta värderingshöjningar har de stora kryptovalutorna backat kraftigt. Osäkra besked från framförallt asiatiska länders regeringar rörande bitcoins legitimitet som valuta, spås vara anledningen till nedgången.

Enklare att söka jobb

17 januari 2018

Två av tre jobbsökare får aldrig någon återkoppling på sin jobbansökan. För att lösa branschens största problem har rekryteringsföretaget TNG utvecklat en digital lösning som gör det enkelt att följa varje steg i ansökningsprocessen och ger alla sökande besked.

Mänskliga roboten Hasel

17 januari 2018

Nästa steg inom mjuk robotik tros vara här. Roboten Hasel kan handskas med råa ägg, lyfta 200 gånger sin egen vikt, och är billig och självläkande.