Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Haven förstås bäst digitalt

Virtuella plattformar kan föra havet till klassrummen och fungera som ett stöd för elevers medvetenhet om havets betydelse. Det framgår av en avhandling från Göteborgs universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 30 januari 2018 it i skolan

vackra-fiskar-vid-korallrev.jpg

– Att den allmänna kunskapen om miljöfrågor relaterade till havet är bristfällig kan delvis bero på att havet är gömt under ytan. Dessutom karaktäriseras havet av komplexa samband mellan ekologi, kemi, fysik, biologi och samhälleliga förhållanden. Det handlar om samspel som sträcker sig från mikroskopisk nivå till globala företeelser, säger forskaren Géraldine Fauville som bland annat studerat hur olika digitala teknologier kan stötta kommunikation kring marina miljöfrågor.

En av delstudierna fokuserade på kommunikationen på en Facebooksida som tillhör ett stort marint forskningsinstitut; i en annan analyseras interaktionen på ett diskussionsforum mellan gymnasieelever från olika länder där den egna livsstilens miljöbelastning diskuteras; i ytterligare en av studierna är fokus på ett onlinesamtal mellan gymnasieelever och en marinbiologisk forskare.

Delas med hela världen

De generella resultaten visar hur tekniken på olika sätt bidrar till att synliggöra det osynliga, som exempelvis den enskilde individens koldioxidavtryck. De virtuella vetenskapliga presentationerna är också mer tidseffektiva för forskarna som kan skapa en presentation som kan delas med elever över hela världen som forskarna annars aldrig skulle vara möjliga på grund av tidsbegränsning eller avstånd.

På frågan om digital teknologi kan ersätta direkta erfarenheter av havsmiljön svarar Géraldine Fauville dock nej.

– Det handlar inte om ”istället för”, utan digital teknologi är ett mycket bra komplement när det inte finns möjlighet att bedriva undervisningen vid havet. Havets tillstånd kommer att bli en än mer viktig fråga i framtiden, så det är viktigt att eleverna får den här kunskapen med sig, därför är det angeläget att det görs fler studier om den digitala teknologins möjligheter i detta sammanhang.

Källa: Göteborgs universitet

Senaste nytt

Hoten från IoT

23 februari 2018

Drygt hälften, 53 procent, av alla företag som drabbats av dataintrång eller cyberattacker under 2017 rapporterar totalkostnader på 3,9 miljoner kronor eller mer. Samtidigt har antalet skadliga program i omlopp ökat elva gånger i volym sedan januari 2016 enligt Cisco.

Bättre chans i frihet

23 februari 2018

Den första tiden efter ett fängelsestraff är ofta svår och med stor risk för återfall i brott. Ny forskning visar att det med ny teknik går att påverka hur de frigivna mår. På sikt kan metoden minska risken för nya brott.

Utpressning ökar med GDPR

22 februari 2018

Lösensumma för att inte sprida stulna personuppgifter kan bli cyberkriminellas nya utpressningshot. Nu blir företag som följer GDPR brottslingarnas nya offer. Det visar en ny rapport om it-säkerhet under 2017 och 2018.

RISE utbildar lärare

21 februari 2018

Under februari börjar 400 lärare i hela landet en nätbaserad utbildning i programmering för grundskolans senare år och gymnasieskolan. Utbildningen är framtagen av RISE i samarbete med Academedia och projektet Makerskola.

Sjukhus testar smarta glasögon

20 februari 2018

Sahlgrenska Universitetssjukhuset ska utvärdera smarta glasögon för anestesipersonal. Lösningen är ett handsfree, avancerat beslutstödsverktyg med direkt tillgång till larm från medicinteknisk utrustning och delning av data mellan vårdpersonal om specifika vårdsituationer.

Bergslagen får hjälp att digitalisera

20 februari 2018

Många företag vet att de måste digitalisera verksamheten, men få vet hur. Nu tar Automation Region programmet Kickstart Digitalisering till Västmanland och Bergslagen. Intresserade företag erbjuds kostnadsfri hjälp att ta nästa steg i sin digitaliseringsresa.