Devops självklart för Telavox

bebis ligger på mage med headset och tittar in i skärmen på en laptop.jpg

Telavox är telefonitjänstföretaget som från start har jobbat agilt med utveckling. Med hjälp av programmet Atlassian har alla i kedjan koll på vem som gör vad och hur långt man har kommit.

– Vi vill utgå från programmerarens värld och när någonting står färdigt ska det vara lätt att sjösätta. Vi arbetar agilt och enligt devops-metoden och vill att alla medarbetare i kedjan ska ha nära kontakt så att ändringar kan göras så snabbt som möjligt, säger Henrik Thorvinger, produktutvecklare på det Malmöbaserade telekommunikationsföretaget Telavox.

Tidiga i app store

Telavox är ett företag som startade då ip-telefoni började växa fram i början av 2000-talet. Man arbetade utefter idéen att man borde kunna slå ihop ett företags växel med dess operatör, koppla ihop allting i ett moln, och sälja som en tjänst så att allt som har med telefoni att göra på så sätt hamnar under en och samma faktura.

Vattenfallsprincipen håller på att bli förlegad i vår bransch.

Henrik Thorvinger, produktutvecklare Telavox

– Vi hade lite flax där och då som startade precis när ip-telefoni blev hett samtidigt som bredbandsutbyggnaden var i full gång. När väl de smarta telefonerna kom var vi snabba med att komma in på app store. Med tiden har vi byggt in andra tjänster som att man kan chatta med varandra via appar, säger Henrik Thorvinger.

Efter att ha etablerat sig i Skandinavien tar man nu sikte mot Finland.

Agilt arbetssätt

Telavox har ända sedan starten arbetat utefter devisen att de ska äga upplevelsen av sin produkt och kunna förnya den snabbt när det krävs. Och detta möjliggörs just med hjälp av molntjänster och devops. 

– Vi behövde aldrig lära oss bli agila på samma sätt som redan etablerade större företag har fått göra. Som ett nystartat bolag inom it-branschen var det ganska naturligt för oss som att redan från början arbeta agilt. Vi får ett större ansvar och mandat över vår produkt och kan skeppa ut nya uppdateringar eller åtgärda problem snabbt och när det behövs, säger Henrik Thorvinger.

Atlassian, ett av världens största projektledningsprogram för mjukvara, gör det möjligt för alla i kedjan att alltid ha koll på vem som gör vad och hur långt man har kommit i olika projekt.

– Tekniken har fått anpassa sig efter arbetssättet. Den traditionella vattenfallsprincipen där man arbetade fram en idé under ett år, byggde ihop den nästa år, testade det tredje året, och skeppade ut den fjärde håller på att bli förlegat i den här branschen. Dessutom blir arbetsveckan mer homogen eftersom man inte jobbar inför tunga releaser av tjänster eller uppdateringar på samma sätt; det blir ett mer kontinuerligt flöde, säger Henrik Thorvinger.

Telefonkontakt bäst-i-test

Ett av de nyaste erbjudandena Telavox har utvecklat är en liten funktion som kompletterar företagstelefonnumren du som företag har på din webbplats med öppettider, hur många som står i kö, och alternativ om du hellre vill bli uppringd när det finns någon operatör ledig.

Henrik Thorvinger_telavox.jpg

Henrik Thorvinger, produktutvecklare, Telavox

– Undersökningar som görs inom försäljning och kundrelationer visar fortsatt att affärer stängs bättre per telefon och att problem ofta löses snabbare telefonledes. Vi tror därför att det är en fälla att i för stor utsträckning söka peka sina kunder mot en textbaserad kontaktyta. Med det sagt så fyller ju chattar och liknande en funktion när det handlar om väldigt enkla och vanliga problem, säger Henrik Thorvinger.

Vad har ni för utmaningar på Telavox?

– Att hitta de där drivna och duktiga programmerarna som brinner för produkten de utvecklar. Både internt och externt vill alla typer av företag – inte bara företag som sysslar med it- och digitala produkter – bli mer digitala och använda appar. Det är en utmaning för alla branscher i stort i hela Sverige enligt min erfarenhet, säger Henrik Thorvinger.

16 januari 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng