Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En bild ljuger alltid

Idag drivs sociala medier i allt högre grad av bilder och filmer som formar vår världsbild. På Nordlyckeskolan är källkritik ur ett bildperspektiv en självklar del av undervisningen.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 10 januari 2018 it i skolan

Modell mot guld.jpg

– Om man jämför tio år gamla Facebookinlägg med de som görs i dag är den stora skillnaden att då används nästan inga bilder, men nu är bilder och filmer helt dominerande. Det ger en bra bild av bildens betydelse i sociala medier och i samhället i stort, säger Sandra Lundskog som är ämneslärare i bild för åk 7-9 på Nordlyckeskolan i Torslanda.

Sandra Lundskog beskriver sig som en nyfiken person som vill utveckla bildämnet. Resultatet är bland annat att hennes elever arbetar ämnesövergripande med bland annat SO och svenska. Det innebär också att källkritik ur ett bildperspektiv och med visst fokus på sociala medier är en återkommande och uppskattad del av undervisningen.

Vems världsbild

Sandra Lundskogs elever diskuterar till exempel begreppet världsbild med utgångspunkt att alla är påverkade av de människor vi möter, de texter vi läser och all annan information som vi tar del av.

– Visst är det fascinerande att vi lever på samma jord men ser så olika på världen?! Jag brukar visa mina elever olika exempel på det som diskussionsunderlag. Till exempel föreställer bilder på muslimska kvinnor ofta personer i traditionella kläder. Men Janet Jackson är också en muslimsk kvinna. Samma sak när vi söker efter bilder på ”Swedish women” och får endimensionella resultat som har lite med verkligheten att göra … hur och varför får vi med oss olika stereotypa bilder och vilka begränsningar och kanske fördelar för det med sig? Det är frågor som intresserar eleverna och det märks på diskussionerna som blir väldigt spännande.

Handlingen drivs av män

Filter är en annan faktor som formar vår världsbild och som Sandra Lundskog vill göra sina elever uppmärksamma på.

– De filter vi har formar också vår världsbild. Tv-serier är till exempel filter för vår uppfattning om manligt och kvinnligt. Ett annat filter är att de flesta filmregissörer är män och att handlingen i en vanlig film till största del handlar om eller drivs av män. Hur påverkar detta våra förutfattade meningar?

Den gamla sanningen att bilden aldrig ljuger dog samtidigt som Photoshop, Pixlr och andra bildredigeringsverktyg slog igenom på bred front. Idag är bildbehandling i mycket hög grad en faktor som påverkar vår världsbild.

När vi jobbar med bildredigering kommer vi också in på frågor om utseende och kroppsideal som ungdomar funderar väldigt mycket på.

Sandra Lundskog , ämneslärare på nordlyckeskolan

– Vi arbetar jättemycket med bildredigering med koppling till bildens roll i samhället och hur bilder används i kommunikation. Ser du reklam idag är bilden en budskapsbärare och texten är inte längre herre på täppan. Redigeringen hjälper också eleverna utveckla ett kritiskt sätt att se på hur bilder kan manipuleras för olika syften. När vi jobbar med bildredigering kommer vi också in på frågor om utseende och kroppsideal som ungdomar i dag funderar väldigt mycket på.

Tufft vara tonåring

Förutom diskussionerna i klassrummet skriver eleverna texter med utgångspunkt från givna frågor kring varje övning.

– Texterna är jättefina och mer personliga än eleverna vill vara under samtalen i klassrummet. Det är väldigt tufft att vara tonåring och sociala medier bidrar till den osäkerhet och stress som många ungdomar lever med.

På Nordlyckeskolan är ämnesövergripande undervisning i bild, SO och svenska en del av vardagen. Sandra Lundskog menar att det är relativt enkelt att skapa förutsättningar för ett sådant arbetssätt.

– Vi lärare brukar sätta oss tillsammans ett par timmar inför terminsstarten och prata ihop oss om våra planer för undervisningen. Till exempel kanske någon berättar att en klass ska skriva bokrecensioner och då ser vi möjligheter att arbeta med det tillsammans. De här samtalen skapar goda förutsättningar för samarbete och är ett roligt och värdefullt sätt att ta vara på varandras förmågor.

Rekommenderad läsning

Skolåret 2017

4 jan 2018 it i skolan

Pojke_med_platta.jpg Pojke_med_platta.jpg Pojke_med_platta.jpg

Efterlängtad är bara förnamnet men så kom den till sist, digitaliseringsstrategin för skolan. Om den motsvarar alla höga förväntningar kan bara framtiden utvisa. Idag är sanningen den att många kommuner förlorat värdefull tid i väntan på viktiga svar.

Virtuella provrum lyfter Lindex

16 okt 2017 digit

lindex-winter-party-collection-47_2.jpg lindex-winter-party-collection-47_2.jpg lindex-winter-party-collection-47_2.jpg

Kortare time to market med virtuella provrum för att kunna jobba med mode via videolänk mellan Asien och Sverige, och nära samarbeten mellan designers över stora geografiska avstånd är några resultat av Lindex digitalisering. Samtidigt utvecklas det fysiska mötet i butiken.

Analog programmering lyfter förskolan

20 dec 2017 it i skolan

glad flicka malar.jpg glad flicka malar.jpg glad flicka malar.jpg

Med kommandon som 'sträck ut vänster arm' eller 'gå två trappsteg' blir programmering konkret och tillgängligt för förskolebarnen på Hisingen. När det är dags för riktiga robotar knäcker alla koden.

Grönt datacenter i Göteborg

16 jan 2018 digit

skymning_vid hisingen.jpg skymning_vid hisingen.jpg skymning_vid hisingen.jpg

Ett klimatsmart datacenter ska möta den ökande efterfrågan på lokaler för fysiska servrar och annan utrustning i Göteborg.

Ta tekniken in i klassrummet

16 maj 2016 it i skolan

Mumbai1.jpg Mumbai1.jpg Mumbai1.jpg

Dagens svenska klassrum är visserligen ofta tekniktunga, men det är inte synonymt med en tekniktung undervisning. Superpedagogen Srini Swamimathan från Indien tipsar om hur du bäst använder tekniken i ditt klassrum.

Spelad undervisning ger nya intryck

16 maj 2016 it i skolan

_MG_8395.jpg _MG_8395.jpg _MG_8395.jpg

Kan spel vara framtidens verktyg för lärande? Det tror i alla fall lärare och elever på Knut Hahn-gymnasiet där Minecraft används för att lära ut ämnen som matematik, teknik och programmering.

Ny metod fångar upp dyslexi på tidigt stadium

16 maj 2016 it i skolan

3618887-siblings-on-the-floor-using-tablet.jpg 3618887-siblings-on-the-floor-using-tablet.jpg 3618887-siblings-on-the-floor-using-tablet.jpg

Att hitta barn med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi har länge varit en lång process som krävt mycket tid och en subjektiv bedömning av en pedagog. Nu finns en ny metod utvecklad av företaget Optoplexia som med stor noggrannhet kan hitta barn i riskzonen, och det på någon minut. I grunden handlar det om att registrera ögonrörelser när barnet läser två exempeltexter.

Katarina Björk - Rodengymnasiets digitala rektor

20 maj 2016 it i skolan

katarina björk.JPG (1) katarina björk.JPG (1) katarina björk.JPG (1)

Katarina Björk har varit rektor på Rodengymnasiet i tre och ett halvt år. Under de åren har gymnasiet flugit upp som en skola i digital framkant, bland annat har de fått motta två utmärkelser från Microsoft. 
– Jag är jättestolt. Det beror på att vi skapat en kultur där vi hela tiden vill framåt, säger hon.