Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Digitalisering i rätt tid för Stora Enso

Stora Enso tror inte på innovation i isolation. Tillsammans med sina medarbetare och startups i Sverige och Finland utvecklar koncernen såväl smarta förpackningar som AI för administration och underhåll.

Text elisabeth nore Foto fredrik kron, adobestock 15 december 2017 digit

– Automatisering har alltid funnits i vår industri men med den nya digitala tekniken plus att det har kommit så mycket som kan knytas samman kan man driva på den processen. För oss som kommer från en traditionell bransch och håller på med vår omställning från skogsföretag till förnybart materialföretag så kommer digitaliseringen perfekt. Helt plötsligt kan vi driva innovation och nyfikenhet på en lägre nivå. Mycket av digitalisering handlar om att användaren gör applikationen så man kan fungera bättre i sitt dagliga arbete. På så sätt höjer vi innovationsklimatet i bolaget och det är jätteviktigt, säger Karl-Henrik Sundström, vd Stora Enso.

Ge några exempel?

– Vi har arbetat med ett antal riktade satsningar, bland annat på olika intelligenta förpackningar och på AI när det gäller intelligent maintenance. Samtidigt satte vi upp en central fond på 10 miljoner euro som anställda kan söka för att finansiera sina idéer. Det här är ett sätt för oss att inte ta resurser från den operativa budgeten men ändå uppmuntra utvecklingen.

Får ni in några förslag?

– Om vi får – vi startade detta för 1,5 år sedan och nu kör vi 43 projekt, varav 11 är mjukvarurobotar, till exempel för att göra momsredovisning i Tyskland. Det är allt från IoT till VR där man på distans kan göra underhåll på maskiner. Projektet har varit väldigt populärt bland våra medarbetare.

Finns det någon kick-back för medarbetarna?

– Nej, det är i så fall att på arbetstid kunna utveckla lösningar som hjälper dem bli mer effektiva i sitt dagliga arbete. Det går ganska snabbt att skapa strukturerade processer när medarbetarna upplever att detta är rätt väg framåt.

Var står ni i dag inom området smarta förpackningar?

– Det här lanserade vi i maj 2015 och nu har vi tre kommersiella utrullningar på gång. Det handlar om tre olika segment som vi fokuserar på; ett av dem är track and trace av varor i varuflödet. Det andra handlar om något väldigt viktigt – ökat varumärkesskydd i en tid när e-handeln växer och vi vill vara säkra på att vi får den märkesvara vi vill ha och betalat för. Den tredje rör också e-handeln och hur man får kontakt med slutkonsumenten när allt distribueras via till exempel tobaksaffärer. I dag finns det väldigt lite feedback-loop för tillverkaren att till exempel skapa abonnemang och andra tjänster för att hålla kontakt med konsumenten.

Ni gjorde en test med smarta mjölkförpackningar, berätta?

– För 1,5 år sedan gjorde vi ett test där man via mjölkförpackningen kunde få veta från vilken ko och vilken gård mjölken kom. Applikationen blev lite för dyr för mjölkförpackningar men det är lösningar som kommer när människor i allt högre grad bryr sig om hur och var livsmedel produceras och levereras.

Hur jobbar ni med startup-bolag när det gäller innovation?

– Innovation sker aldrig i isolation och det stora bolagets förbannelse är tron att man kan göra allting själv. Vi har startat ett acceleratorprogram som ett antal av våra 150 högsta chefer fick söka och de utvalda arbetar ett antal dagar i veckan på en startup. En utmaning är att i det samarbetet hitta projekt som är intressanta för Stora Enso. För startup-bolaget erbjuder detta bland annat möjlighet att testa koncept och få provkontrakt. Det här är väldigt intressant och har genererat väldigt mycket bra idéer.

Jobbar ni nationellt eller internationellt med startups?

– Vi jobbar i axeln Helsingfors-Stockholm av det skälet att vi är relevanta här. Tittar man i vår industri, fiberindustrin, så är det en väldigt nordisk industri och det är här kompetensen finns inom fossila material.

Rekommenderad läsning

Inför Digitala strategier

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

22 sep 2017 digit

AdobeStock_112283873_2.jpg AdobeStock_112283873_2.jpg AdobeStock_112283873_2.jpg

Digitalisering är en avgörande framgångsfaktor i Stora Ensos utveckling från pappers- och kartongtillverkare till ett ledande företag inom förnybara material från skogen. Till sin hjälp har de 25 000 medarbetare i koncernen.

Danica Kragic: Robotar gör oss mänskliga

30 okt 2017 ledarskap

KragicDanica_robot_2.jpg KragicDanica_robot_2.jpg KragicDanica_robot_2.jpg

För Danica Kragic på KTH är robotar och AI förutsättningen för bättre vård, bättre utbildning och ett bättre samhälle. Helt enkelt för att robotar ger oss mer tid med andra människor. Men för att komma dit behöver robotar både lära sig diska och läsa manualer.

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

ABB automatiserar i molnet

30 nov 2017 digitala strategier

AdobeStock_97576824_2.jpg AdobeStock_97576824_2.jpg AdobeStock_97576824_2.jpg video

Med investeringsperioder på drygt 30 år står ABB med 140 000 anställda inför speciella utmaningar när det gäller automation och digital innovation. Klart är ändå att framtiden ligger i molnet.

Fölster: robotar stöper om samhället

24 okt 2016 ledarskap

DSC08767_960x640.jpg DSC08767_960x640.jpg DSC08767_960x640.jpg

Robotar, artificiell intelligens och uppkopplade maskiner förenklar våra liv och arbeten. Men digitaliseringen ställer också frågor om ekonomisk utveckling, välfärd och demokrati på sin spets.

"Vi behöver hitta andra värden än jobb i våra liv"

21 nov 2016 ledarskap

Daniel Akenine, Micrsoft Daniel Akenine, Micrsoft Daniel Akenine, Micrsoft

På Microsoft Techdays pratade leverantörsjättens teknikchef Daniel Akenine om arbetets roll på livet i framtiden, automatiserade krig och andra kommande samhällsförändringar.
– I och med att det i framtiden kanske inte är soldater som krigar utan maskiner kan också barriärerna för när länder är redo att kriga bli lägre, säger han.

Tekniken som förändrar världsekonomin

7 mar 2017 digit

robot .jpg robot .jpg robot .jpg

Världen blir allt mer robotiserad, digitaliserad och uppkopplad och 2020 spås det finnas hela 20,4 miljarder uppkopplade enheter runtom i världen. Alla frid och fröjd med det? Nej, inte enligt Jan Nolin, professor i biblioteks- och informationsvetenskap.

”Nästa år har vi en robot”

27 okt 2017 digit

marieWEBB.png marieWEBB.png marieWEBB.png video

Skellefteås invånare vill vara trygga och självständiga, samtidigt som de är med och skapar morgondagens kommun. För kommunens medarbetare kan det handla om att få mer tid att konsultera – och låta en robot kontrollera handlingar.

Ellevio satsar på robotar och drönare

12 dec 2017 digit

kraftledning.jpg kraftledning.jpg kraftledning.jpg

Drönare, robotar, egna appar - på Ellevio satsas det stenhårt på digitalisering. Så pass mycket att digital utveckling nu också är en organisatorisk enhet och inte ett tidsbegränsat projekt.