Permobils smarta utveckling

permobil.png

Stjärnfysikern Stephen Hawking var inte ensam om att uppskatta den svenskutvecklade eldrivna rullstolen. Det sker en konstant utveckling på det Timrå-baserade företaget och för att påskynda innovationstakten använder de Surface hub.

– Vi har alltifrån uppkopplade sittdynor som hjälper dig att byta position till ett system som skickar ett meddelande till närmaste servicecenter om batteriet behöver ses över. Till syvende och sist handlar det om att ge ett mervärde till de som använder stolen, säger Hans Spjuth, global service delivery manager på Permobil.

50 år av innovationer

Permobil firar i år sin 50-årsdag. Det var när Jämtlandsläkaren Per Uddén var på en mässa i USA och fick syn på en el-rullstol, som idéen dök upp att starta ett liknande initiativ i Sverige. Problemet var bara att de amerikanska stolarna inte passade särskilt väl in i de svenska hemmen.

Han tog därför hjälp av sin vaktmästare och byggde om stolen i sitt garage för att göra den mer mångsidig – och vips var Permobils första stol skapad.

Sedan dess har företaget växt, och nu har man bland annat kontor i Shanghai i Kina och i Nashville i USA. Med en sådan global verksamhet vill det till att man kan kommunicera smidigt på avstånd.

– Verksamheten har verkligen skrikit efter en förändring. Där har vi tagit hjälp av Surface hub för att kunna ha konstruktiva möten utan att behöva flyga runt klotet varje gång. Nu har vi hittat en gemensam plattform och ett sätt att kommunicera bättre på distans, säger Hans Spjuth.

Långvarigt internt arbete

Sakta men säkert har man dock närmat sig en gemensam digital företagsgrund att stå på och för ungefär tre år sedan skaffade Permobil O365 och byggde för första gången upp ett gemensamt intranät.

Det senaste tillskottet är kollaborativa enheter på alla kontor.

– För oss är dessa skärmar ett perfekt verktyg för att visa nya idéer till våra stolar eller anordningar som redan är under produktion som man vill diskutera. Nu kan vi alltså, via One drive, visa det direkt på skärmen efter att man suttit och arbetat med det. Det har varit väldigt tidsbesparande och uppskattat, säger Hans Spjuth.

Vinst för kunderna

De senaste åren har den största trenden för de produkter Permobil producerar, varit uppkoppling. Vad kan man koppla upp stolen mot? Vad efterfrågas? Hur ser man till att den personliga integriteten inte glöms? Med de tekniker som finns idag finns nästan inga gränser.

Läs mer: Hälsovinster med IoT för Permobils kunder

hansspjuth.jpg

Hans Spjuth, Global Service Delivery manager på Permobil.

– Ju mer standardiserad vår verksamhet blir, desto mer pengar kan vi i slutändan lägga på att utveckla nya marknadsledande produkter som ger våra kunder ett mervärde, vilket är det vi brinner för. Stephen Hawking är till exempel en av de personerna som verkar skriva under på våra ledord. När han var i Stockholm för ett par år sedan fick han prova vår senaste modell, och när han vinkades av några dagar senare på flygplatsen sa han ”jag vill behålla den här stolen”. Jag tror han har den fortfarande, säger Hans Spjuth.

18 december 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Permobil

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng