Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Från snus till textilier

Kalmarföretaget Easyfy hjälper sina kunder att nå ut till nya marknader med sin skräddarsydda e-handelsplattform. Bolaget satsar på färre kunder som får maximal uppmärksamhet än att expandera.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 4 december 2017 digit

snus .jpg

De två grundarna av Easyfy, Johan Uddh och Marcus Oldin, är gamla vänner, klasskamrater och kollegor. 2012 sa de upp sig från it-avdelningen på Bygghemma och ett år senare lanserade de plattformen.

 Vi såg företags behov av att få hjälp av några som kan skräddarsy sin lösning och anpassa sin plattform helt efter deras behov. Det är en av kärnorna i företaget som vi fortfarande går efter, säger Johan Uddh.

Kvalitet före kvantitet

Att de jobbar på det sättet innebär också en nära kontakt med sina kunder och fokus på kvalitet snarare än kvantitet. Easyfy behöver inte lägga pengar på marknadsföring utan det sker genom goda vitsord från tidigare kunder.

 Vi är ett litet bolag med fem anställda inriktade på att ha få kunder. Vi sade från början att 20 kunder är max och vi har alltid hållit oss inom den ramen. Det gör oss till en homogen grupp där alla känner och litar på varandra.

 Det har gjort att vi på fredagar kan vara fria från uppdrag och ägnar den tiden åt att lära oss något nytt som kan utveckla både individen och företaget.

Johan och Marcus_Easyfy 960640.jpg

Johan Uddh och Marcus Oldin, de två grundarna av Easyfy.

Snusdata

En sparsam kundbas har också lett till att det finns mycket tid att analysera kundernas kunder, det vill säga de som handlar på e-handelsplattformarna.

 Vi testar mycket: vad fungerar, vad fungerar inte? Då vi båda är lite av statistiknördar så passar det oss perfekt. Hos vissa av våra kunder är försäljningen säsongsanpassad. Det gäller till exempel Textilgallerian och där känner vår relevansmotor av vilka tyger som sålde bäst förra påsken och placerar dem högt upp lagom till nästa påsk, säger Johan Uddh.

 Och för en annan kund, Snusbolaget, så kollar vi in hur ofta personer beställer snus. Har han eller hon tidigare beställt var fjärde vecka så skickar vi ett mejl till personen efter tre veckor, när vi vet att snuset börjar ta slut. All data finns ju insamlad, det gäller bara att använda den rätt.

Drönare levererar

Utöver att använda informationen man har tillgång till rätt så ser Johan och Marcus tilliten och tillgängligheten som de två viktigaste utmaningarna inom e-handel framöver. Det gäller att få alla att våga handla på nätet och få kunderna att känna sig så trygga som möjligt, menar Johan Uddh.

I januari 2016 gick försäljningen via mobil förbi desktop så nu är inte bara trafiken utan även omsättningen större mobilt. Det innebär att tilliten ökar för mobilen men det finns fortfarande saker att jobba med.

 En ännu större utmaning är tillgängligheten. Varan ska helst finnas på köksbordet tre minuter efter beställning. Amazon har ju börjat satsa på drönare som levererar varor och jag tror att det blir vanligare inom en rimlig framtid.

 Vissa leverantörer har ju också som regel att om man beställer en vara innan klockan 13 så får man hem den samma dag. Även de smidigare och mer tillgängliga betalsätten blir ju allt vanligare som Swish, Applepay, Klarna och så vidare. Det är mycket som händer inom betalning och så kommer det fortsätta.

Hur ser er verksamhet ut om några år?

 Vi kommer att arbeta hårt med en ökad tillgänglighet och fortsätta göra kundanalyser. Men framöver vill vi i högre grad också gå in med vår kompetens och vår plattform mot ett delägarskap i bolagen för att kunna växa tillsammans med våra kunder.

 Sedan tror jag att vi är några fler. Vi söker hela tiden efter duktiga och hungriga utvecklare men vi vill ha kvar den homogena småföretagskänslan med bland annat fria fredagar och högt kundfokus, säger Marcus Oldin.

Rekommenderad läsning

Robotar avlastar Lantmäteriet

20 sep 2017 digit

gävle 1 puffbild 960640.jpg gävle 1 puffbild 960640.jpg gävle 1 puffbild 960640.jpg video

Lantmäteriet fortsätter att testa ny teknik och digitala lösningar. Efter Minecraft och blockkedjor introduceras nu mjukvarurobotar som ska göra det enklare jobbet och de anställda få tid till annat.

Universitetet med Europas bästa support

30 okt 2017 digit

studenter i gräs 960640.jpg studenter i gräs 960640.jpg studenter i gräs 960640.jpg

Linnéuniversitetet har i en årlig studentbarometer fått utmärkelsen Europas bästa it-support. Dessutom är det småländska universitetet näst bäst i världen. 

Service on-prem eller i molnet

20 sep 2016 digit

VideoÖstersund1_960x640.jpg VideoÖstersund1_960x640.jpg VideoÖstersund1_960x640.jpg video

Loxysoft levererar lösningar inom kundservice och försäljning med kontor i Sverige, Norge och USA. Utmaningen är att leverera kundanpassade lösningar inte minst på den krävande USA-marknaden.

Så digitaliserar ett energibolag

21 sep 2016 digit

bild jäMTKRAFT.PNG bild jäMTKRAFT.PNG bild jäMTKRAFT.PNG video

Med vindkraftsparker, portföljförvaltning, elhandel och många kunder har Jämtkraft alla möjligheter att dra fördel av digitaliseringen. Joachim Spejare, it-chef på Jämtkraft berättar om arbetet.

Fastighetsbranschen växer med tjänstefiering

21 sep 2016 digit

snip peter fors.JPG snip peter fors.JPG snip peter fors.JPG video

Diös fastigheter är ett fastighetsbolag verksamma från Borlänge i syd till Luleå i norr. På företaget är Peter Fors it-ansvarig, och han är helt säker på att digitaliseringen kommer att påverka branschen.

Försäkringskassans it-lösning för nyanlända

21 sep 2016 digit

BILD F-kassa.PNG BILD F-kassa.PNG BILD F-kassa.PNG video

För nyanlända innebär första månaderna i Sverige många kontakter med flera olika myndigheter. Genom ett tätt samarbete mellan it och verksamheten har Försäkringskassan nu utvecklat en it-lösning som underlättar för alla.

SCA storsatsar och bygger nytt datacenter

22 sep 2016 digit

SCA Snip.JPG SCA Snip.JPG SCA Snip.JPG video

SCA bygger ut deras massafabrik i Timrå för en kostnad av åtta miljarder i den största industriinvesteringen någonsin i Norrland. Bygget inkluderar även en stor it-satsning i och med ett nytt datacenter, och på it-avdelningen är Magnus Sjödin infrastrukturansvarig.