En av tio GDPR-förberedd

folk på stan.jpg

Enligt en undersökning är endast 10 procent av svenska storföretag väl förberedda inför GDPR.

Den nya undersökningen är gjord av Solvero, på uppdrag av Citrix, och inkluderar 100 svenska stora företag och organisationer. Den visar att var femte företag inte har förberett sig särskilt mycket alls inför den nya förordningen, och att var tionde är väl förberedda.  

75 procent av de deltagande företagen har gjort en analys av vilka åtgärder som behöver göras inför GDPR. Lite fler än hälften har även analyserat vilken kunddata som finns sparad i molnet, samt vilken kunddata som finns sparad hos diverse samarbetspartners.

Nio av tio företag anser att det största orosmolnet ligger i att etablera ett system som effektivt säkerställer att direktivet efterlevs. Lika många tycker att de två största utmaningarna är att identifiera all kunddata sparade i olika system samt att utbilda medarbetarna kring vad GDPR innebär.

– GDPR ger varken vägledning eller checklistor till företagen, endast en lista av principer. Det gäller att gå från ord till handling och skyndsamt etablera fungerande system där teknik, rutiner och processer är på plats. Därefter måste det förankras i hela organisationen så att medarbetare blir medvetna om vilka förväntningar som finns. Med endast sex månader kvar måste svenska företag redan nu se över de förändringar som måste göras, säger Mats Ericson, Sverigechef på Citrix.

13 december 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssonsäkerhetFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng