Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

AI avgör företagets framtid

När AI blir tillgängligt för allt fler förändras affärsmodellen totalt. Plötsligt kan veckolånga processer effektiviseras med minst 40 000 procent.

Text Anne Hammarskjöld Foto Adobe stock, Seavus 17 november 2017 ledarskap

AdobeStock_132595255_2.jpg

– Betydelsen av AI för dagens affärsmodeller är minst lika omvälvande som när vi i slutet av 1990-talet började ta vara på webbens möjligheter att exponera produkter och tjänster gentemot kunder och andra intressenter.

– Med AI kan vi effektivisera processer och back end-lösningar som tidigare tagit veckor att tillhandahålla svar på sekunder. Nu är det dags att diskutera och omvärdera befintliga affärsmodeller och möjliga nya tjänster utifrån frågan vad är effekterna av att få svar direkt, säger Dimitris Panagio, vd för it-konsultföretaget Seavus Stockholm som just lanserat DoAI, en artificiell intelligens som kan anpassas till en rad traditionella verksamheter.

seavus_2.jpg

Dimitris Panagio är vd för it-konsultföretaget Seavus Stockholm.

DoAI är svaret på de utmaningar som de flesta företag och deras medarbetare behöver navigera i dag. Det började för ungefär tre år sedan när Dimitris Panagio och en kund satt och spånade om hur dennes verksamhet behövde utvecklas.

– Kundens företag var i en situation som många nog känner igen. Medarbetarna hann inte med och det fanns ett stort behov av att serva kunderna utanför arbetstid. Under det mötet kläcktes tanken om AI för att sköta riktiga affärscase.

– Tillsammans med vårt kontor i Skopje började vi med att utforska befintlig AI-teknologi, tidsbrist och andra vanliga utmaningar för företag i dag, och satte ihop proof of concept om hur AI kan effektivisera olika typer av affärsprocesser.

Rekryteringsföretaget Jobmore har snabbt anammat möjligheterna med DoAI för att rationalisera rekryteringsprocessen och frigöra tid som konsultcheferna kan lägga på att utveckla företagets erbjudande.

15 timmar i veckan

Vanligtvis tar det cirka 300 minuter för en konsultchef att screena och rangordna ansökningar i en rekryteringsprocess. DoAI kan identifiera och rangordna ostrukturerad data i realtid. Det innebär att samtliga ansökningar i Jobmores databas kan rankas på en sekund och ger konsultchefen direkta förslag på rätt sökande att kontakta.

Jag förvånas över hur lite kunskap om och intresse för AI som företagen har i dag.

Dimitris Panagio

– Vi beräknar att vi kommer frigöra cirka 30 procent, eller 15 timmar i veckan, av konsultchefernas tid. Det är en enorm tidsbesparing för oss och kommer innebära att våra konsultchefer kan ägna mer tid till kvalitativa arbetsuppgifter som att träffa rekryterad personal och stötta dom mer proaktivt i arbetet ute hos våra kunder. Tidsbesparingen möjliggör även att konsultcheferna kan hantera fler kandidater utan att kvalitén i arbetet går förlorad, säger Joachim Jensen, Jobmores vd.

DoAI bidrar även till en demokratisering av ansökningsprocessen. Oavsett de sökandes tidigare erfarenhet av att skriva cv får alla en likvärdig chans utan att bli bortsorterade på grund av ofullständiga uppgifter.

– Dagens lösningar för att söka arbete bygger ofta på omfattande och, för många, avskräckande formulär. Nu kan den sökande skicka in en text och DoAI läser, tolkar och sorterar svaret. Det är fullt möjligt att redan i dag matcha varje ansökan mot Arbetsförmedlingens hela databas på en sekund.

– Tekniken innebär mindre krångel, bättre träffar och att alla arbetssökande kan få precis rätt hjälp. De innebär helt andra chanser att verkligen få jobb.

DoAI kan också användas vid bland annat kreditbedömning och pensionsrådgivning och vid akut bemanning av sjukhus. Lösningen kan inom loppet av en sekund kontakta sjuksköterskor och läkare, istället för att personal manuellt ska identifiera och kontakta personer i systemen.

Ingen framtidsfråga

Dimitris Panagio tycker att det i dag ligger för mycket fokus på AI för utvecklingen av autonoma bilar och motsvarande lösningar som kanske ligger 10-15 år fram i tiden. Redan i dag kan AI innebär en revolution för de allra flesta företags affärsmodeller och tjänsteutbud men intresset verkar ljumt.

– Jag förvånas över hur lite kunskap om och intresse för AI som företagen har i dag. Jag har funderat på orsakerna och tror att det dels handlar om att vi har högkonjunktur och det går bra för de allra flesta, men också lite om lättja. Det kräver ett annat angreppssätt att jobba med ostrukturerad data jämfört med strukturerad data som är standard i dag.

Nokia-varning

Seavus Stockholms vd säger lite provocerande att de pedagogiska exempel som han använder för att förklara möjligheterna med AI ligger på en mycket låg nivå jämfört med de möjligheter som tekniken i själva verket erbjuder. Till exempel möjligheten att utbilda AI med hjälp av AI, eller låta AI ta fram egna algoritmer. Han uppmuntrar alla företag att så snart som möjligt anamma de möjligheter som tekniken erbjuder.

– AI är inte en framtidsfråga, det är högst verkliga möjligheter här och nu. De företag som inte mycket snart börjar bygga upp affärsmodeller enligt teknikens möjligheter riskerar ett öde likt Nokias.

– Idag måste alla företag säga sig vilken plats i kedjan vill vi ha och hur kommer vi dit. Starta en AI-grupp, engagera den högsta ledningen, bestäm en tidplan och tänk change management från dag ett. För att sätta möjligheterna i ett perspektiv kan jag berätta att vårt sämsta business case med AI innebär 40 000 procents effektivisering, vårt bästa drygt 2 miljoner procent.

 

Rekommenderad läsning

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

Så ska Scania nå sina mål

20 okt 2016 ledarskap

snip per andersson.JPG snip per andersson.JPG snip per andersson.JPG video

Scania ska via programmet Scania Enterprise Collaboration nå sina långsiktiga mål när det gäller bland annat försäljningsvolymer. Programmet ska leda till modernare och effektivare arbetsverktyg och ansvarig över det är Per Andersson.

Det sjuder i hemmet

22 nov 2017 ledarskap

AdobeStock_134260579_2.jpg AdobeStock_134260579_2.jpg AdobeStock_134260579_2.jpg video

Med ny teknik och nya tjänster inom allt från städning till logistik ser Hemfrid stora möjligheter att behålla greppet om familjens nyckel.

Fölster: robotar stöper om samhället

24 okt 2016 ledarskap

DSC08767_960x640.jpg DSC08767_960x640.jpg DSC08767_960x640.jpg

Robotar, artificiell intelligens och uppkopplade maskiner förenklar våra liv och arbeten. Men digitaliseringen ställer också frågor om ekonomisk utveckling, välfärd och demokrati på sin spets.

"Vi behöver hitta andra värden än jobb i våra liv"

21 nov 2016 ledarskap

robot .jpg robot .jpg robot .jpg

På Microsoft Techdays pratade leverantörsjättens teknikchef Daniel Akenine om arbetets roll på livet i framtiden, automatiserade krig och andra kommande samhällsförändringar.
– I och med att det i framtiden kanske inte är soldater som krigar utan maskiner kan också barriärerna för när länder är redo att kriga bli lägre, säger han.

Danica Kragic: Robotar gör oss mänskliga

30 okt 2017 ledarskap

KragicDanica_robot_2.jpg KragicDanica_robot_2.jpg KragicDanica_robot_2.jpg

För Danica Kragic på KTH är robotar och AI förutsättningen för bättre vård, bättre utbildning och ett bättre samhälle. Helt enkelt för att robotar ger oss mer tid med andra människor. Men för att komma dit behöver robotar både lära sig diska och läsa manualer.

Ellevio satsar på robotar och drönare

12 dec 2017 digit

kraftledning.jpg kraftledning.jpg kraftledning.jpg

Drönare, robotar, egna appar - på Ellevio satsas det stenhårt på digitalisering. Så pass mycket att digital utveckling nu också är en organisatorisk enhet och inte ett tidsbegränsat projekt.

Telias chattbottar tar över kundmötet

5 jan 2018 digit

crowd.jpg crowd.jpg crowd.jpg

Efter köpet av Humany ska Telia snart kunna erbjuda en helt AI-baserad kundservice med naturlig språkförståelse för olika kontaktytor. 

När AI är smartare än människan

2 jan 2018 digit

människa och robot öga står öga mot öga.jpg människa och robot öga står öga mot öga.jpg människa och robot öga står öga mot öga.jpg

2045 kan vara året då vi har supermänsklig artificiell intelligens på jorden. Hur förbereder vi oss för den sista uppfinningen och vilken moral ska gälla?