Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Kodning på dagis i Ystad

Green screen, Blue-Bots och virtuella kiosker. På Soldalens förskola i Ystad är digitala verktyg en självklar del av pedagogiken.

Text Tim Leffler Foto Mostphotos, Soldalens förskola 3 november 2017 it i skolan

– I början drog alla barnen i plattorna, men nu är de mer än del i allt annat vi gör. De har blivit integrerade i verksamheten och fungerar som vilket som helst utbildningsverktyg. Det har gjort utbildningen roligare och verksamheten effektivare, säger Carina Nimbratt, förskollärare och it-ansvarig på Soldalens förskola i Ystad.

Nya dokumentationsverktyg

Förskollärarna på Soldalen har alltid varit intresserade av att ta till sig nya idéer och läromedel, både för att utveckla sig själva och sina elever.

Barnen köar för att handla i kiosken.

År 2011 blev förskolan testpiloter för ett dokumentationsverktyg som heter Pluttra. Det innebar att personalen lättare kunde föra dialoger med elevernas föräldrar och dokumentera barnens lärande och utveckling.

Man var helt enkelt inte nöjd med det tidigare sättet att dokumentera, där barnens lärande och utveckling visades i pärmar och såg väldigt olika ut beroende på vem som gjort dem – och som tog mycket tid i anspråk att sammanställa.

Efter Pluttra gick man över till Vklass, en annan plattform med fler funktioner.

– Vi ville ha ett snabbt, enkelt och enhetligt verktyg. Detta var vår fot in i det digitala arbetet och sedan dess har det bara ökats på och vi har varit testpiloter för många andra verktyg, appar och digitalt arbetsmaterial som vi har haft möjligheten att påverka och ändra för att möta vår verksamhet och våra digitala behov.

Green screens och virtuella kiosker

#Gilla_våga_dela – det är vår devis.

Carina Nimbratt , förskollärare och it-ansvarig på Soldalens förskola.

I takt med att förskolan fick råd att köpa in fler plattor kunde man utöka användningsområdena. Nu används de i en mängd olika lärandesyften.

Det finns matteprogram där barnen får ett bättre grepp om mängdlära genom att handla saker i en virtuell kiosk, de kan söka information till mönster till legobygge eller pärlplattor, och skapar nyhetsfilmer där barnen blir producenter genom filmskapande. De inspelade filmerna kan sedan projiceras upp på en green screen som barnen kan stå framför när de berättar om den senaste utflykten de gjorde.

Man har dessutom köpt in små robotar, så kallade Blue-Bots, som barnen kan programmera direkt på eller koppla ihop med en app där de får lära sig enklare programmering genom att styra roboten.

– Kan barnen lära sig matte kan de ju lära sig programmering. Kunskap är inte tungt att bära, resonerar Carina Nimbratt.

Tre kompisar har kul framför Soldalens greenscreen.

– Till en början var det bara appar, appar, appar, men man lär sig efterhand vilka verktyg som fungerar och ofta på ett smidigare sätt en tidigare. Det märks inte minst när lärarna i skolan tar över barnen och säger att man märker att de här barnen har gått på Soldalens förskola.

– Dels när det handlar om att lära sig ämnen med hjälp av digitala verktyg och dels genom att lära sig att digitala verktyg är en stor del av vår vardag, säger Carina Nimbratt.

Bloggar och sociala medier

Carina Nimbratt och hennes kollegor hade aldrig kommit så här långt utan att ta hjälp från andra. På bloggar, Facebook och Instagram har de hämtat inspiration från andra som är i samma situation och som vill utnyttja digitaliseringens fördelar i sin yrkesverksamhet.

– #Gilla_våga_dela – det är vår devis. Vi använder den kunskap som finns och anpassar den efter vår verksamhet och våra barngrupper. Vi lägger ut mycket på vår Instagram dit andra förskollärare kan vända sig för att hitta inspiration. Det är så vi från början fick inspiration.

Hur är Soldalen jämfört med andra förskolor?

Carina Nimbratt, förskollärare och it-ansvarig Soldalens förskola.

– Jag och min kollega hade en föreläsning vi kallade ”Från pärm till platta” på SETT-mässan i våras i Stockholm, och det var många som kom fram efteråt och var imponerade. Klart att  vår goda ekonomi har hjälpt oss genom att vi har kunnat köpa in plattor och andra digitala verktyg och den möjligheten har inte alla.

– Men inget hade varit möjligt utan det drivet vi har här hos personalen och viljan att testa. Det tog fem år för oss att komma dit vi är idag, och det känns fortfarande som vi är i startgroparna men på ett positivt sätt.

Rekommenderad läsning

Skolprogrammering - ett mål som infriades

11 jul 2016 it i skolan

Dåligt intresse för it-utbildningar fick Christine Kastner Johnson att vilja få in programmering i skolan. Tre år senare har planerna uppfyllts. I Almedalen fick bland annat politiker och lärare testa programmering för första gången, en av dem var Inger Källgren Sawela, kommunstyrelsens ordförande i Gävle.

"All grund till digitalisering ligger i programmering"

4 nov 2016 digit

Organisationen Swedsoft vill öka antalet programmerare, bland annat arbetar de med att få in nyanlända på marknaden.
– Vi behöver de nyanländas kunnande om vi vill fortsätta vara världsledande, säger Gabriel Modéus, generalsekreterare på Swedsoft.

"Lär barnen att programmera i skolan"

17 jan 2017 it i skolan

När Linda Liukas var 23 bestämde hon sig för att återuppväcka glädjen i att programmera. Resultatet blev ett nätverk, Rails Girls, som haft programmeringsträffar för kvinnor i över 270 städer, och en barnboksserie om programmering.

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 bett

video

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.

Finn upp ökar elevernas digitala kunnande

5 mar 2017 it i skolan

Finn upp är Sveriges största uppfinnartävling för grundskolan. Syftet är att utveckla elevernas kreativitet, entreprenöranda och digitala kunnande inför kommande arbetsliv.

 

 

Skolans reaktion på regeringsbeslut

14 mar 2017 it i skolan

– Lite fegt men ett steg i rätt riktning, säger Mikael Odin, rektor på grundskolan Nya Elementar, om regeringens nya satsning på it och programmering i grund- och gymnasieskolan. 

Inför nationella it-strategin

Carl Heath: Dåligt stöd till lärarna

20 jul 2017 it i skolan

Om ett år ska alla lärare kunna undervisa i programmering men för många är det en vit fläck på kunskapskartan i dag. Samtidigt saknas en nationell it-strategi och det nuvarande förslaget är tillbaka hos Utbildningsdepartementet för översyn.

Academedias elever lär lärare

14 jul 2017 it i skolan

podcast

Petter Hallman, CIO på Academedia, deltog under Almedalsveckan och pratar i Voister-podden om vad som är högst på agendan under 2017, hur koncernen jobbar med hållbarhet och hur intresset för programmering kan öka.

Gävle gillar programmering

21 sep 2017 it i skolan

video

Gävle kommun har anställt en processledare för att möta skolornas intresse för programmering enligt den nya läroplanen. Samtidigt skiftar perspektivet från att fokusera på tekniken till att sätta pedagogiken i första rummet.