Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Sverige startup-favorit för Husqvarna

Kläder som pratar och strupmikrofoner är nya smarta lösningar från Husqvarna. Kundgruppen arborister är både köpstark och utmanande, vilket är en bra grund för innovation.

Text elisabeth nore Foto fredrik kron 28 november 2017 digit

– Vi tittar på innovation på flera fronter. Vi har delat upp det i vad vi kallar core, våra nuvarande produkter, och det vi kallar adjacent, en ny produkt på en etablerad marknad, samt transformational, alltså nya produkter på nya marknader. Kanske inte alla gånger i bemärkelsen ny teknik men applicerad på våra marknader på ett sätt som vi inte har sett tidigare.

Ni har haft framgång med Battery Box där privatpersoner kan hyra utrustning. Vad händer mer hos er?

– Just nu driver vi innovation inom fyra områden; wearables, till exempel strupmikrofoner och kläder som pratar. De senare vänder sig i första hand till arborister som ur vårt perspektiv är en köpstark grupp som kräver att vi ska steppa upp på tekniska lösningar. Ett annat område är just Battery Box och hur vi kan tillföra produkter där.

– Vi behöver också få fler produkter uppkopplade, 5G är en för kostsam teknologi och vi behöver titta på den och annan teknologi som kommer. Exempelvis Narrowband som begränsar oss i datamängd men som gör att vi kan hålla koll på ett större antal produkter som vi i dag inte har råd att koppla upp. Vi har 1 600 produkter i vår produktflotta och en kund hos oss kanske har 1 500 produkter i sin flotta. Att driva alla dem på ett SIM-kort som 4G är för kostsamt och vi behöver titta på andra tekniker. Sedan behöver vi hålla koll på smart living och framför allt det som händer med talhubbar som nu kommit väldigt starkt i USA.

– Det är främst Amazon och Google som släppt hubbar för det smart hemmet som öppnar för gränssnitt där man genom tal kan kommunicera med hubben och till exempel stämma av med tvättmaskinen när senaste tvätten gick. Ska den tvättas om eller hängas upp? Eller är det dags att parkera robotgräsklipparen? Allt detta går via talhubben.

Berätta mer om hur ni kommer på nya lösningar?

– När vi innoverar behöver vi tänka ett steg längre – vart tar det här initiativet oss och vad är det vi sätter igång? För att plocka ner en digital tjänst i dag är jobbigare än att sätta upp den. Just nu fokuserar vi på ett antal spår där vi driver utvecklingen och där vi kastar in det vi ser att vi behöver titta på. Som blockchain och liknande så måste vi relatera det till våra övriga spår och kundens tänkbara intresse.

Hur jobbar ni med startups och hur hittar ni dem?

– Mitt jobb handlar mycket om att se över hur vi plockar med oss vår interna kompetens och samtidigt knyter till oss den kompetens vi själva inte har i dag. Kompetens som finns hos både storbolag och startups.

– Vi har gjort vår techturism i Silicon Valley och där måste vi absolut ha koll. Men Stockholm, där vi har vårt huvudkontor, seglar upp som nummer två på startup-himlen i dag med x antal hubbar, Epicenter och initiativ som Ignite för att bara nämna några möjligheter.

Hur funkar det när du och din virtuella organisation driver detta?

– Vi började med mindre prototyper, som ett uppkopplat batteri vi visade på en mässa 2015. I nästa steg har vi ställt uppkopplade traktorer på taket för att förklara våra tänkta tjänster för organisationen. Så har vi steg för steg visat organisationen hur vi kan hjälpa till och ligga i ett gränsland där vi bygger vår väg framåt.

Rekommenderad läsning

Inför Digitala strategier

Så utmanar Husqvarna Group marknaden

26 sep 2017 digit

husWEBB1.jpg husWEBB1.jpg husWEBB1.jpg

Ett samarbete med bland annat Telenor resulterade i Battery box, som gör det enklare för alla som inte vill äga maskiner. Nu väntar flera områden för Husqvarna Group på nästa steg i digitaliseringen.

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

Damberg om digitalisering

25 nov 2016 digit

damberg snip.JPG damberg snip.JPG damberg snip.JPG video

Ledande bolag inom digitalisering behöver ta ett större ansvar att ställa krav och dela med sig av kunskap och erfarenheter. Alltför många små och medelstora företag har kommit på efterkälken och behöver stöd för att hänga med på digitaliseringståget. Det säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Inför Digitala strategier

"Offentlig sektor har hamnat efter"

8 sep 2017 ledarskap

Åsa Z foto 960640.jpg Åsa Z foto 960640.jpg Åsa Z foto 960640.jpg

Regeringens Digitaliseringsråd och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) arbetar med att få till ett Sverige i digital framkant. Åsa Zetterberg är centralt involverad i båda sammanhangen och hon har tankar om vad som krävs för en lyckad digitalisering, både på nationell och kommunal nivå.  

Inför Digitala strategier

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

22 sep 2017 digit

AdobeStock_112283873_2.jpg AdobeStock_112283873_2.jpg AdobeStock_112283873_2.jpg

Digitalisering är en avgörande framgångsfaktor i Stora Ensos utveckling från pappers- och kartongtillverkare till ett ledande företag inom förnybara material från skogen. Till sin hjälp har de 25 000 medarbetare i koncernen.

Det sjuder i hemmet

22 nov 2017 ledarskap

AdobeStock_134260579_2.jpg AdobeStock_134260579_2.jpg AdobeStock_134260579_2.jpg video

Med ny teknik och nya tjänster inom allt från städning till logistik ser Hemfrid stora möjligheter att behålla greppet om familjens nyckel.

Robotar gör jobbet på Folksam

23 nov 2017 digit

robot1.jpg robot1.jpg robot1.jpg video

Folksams medarbetare känner sig mindre stressade när robotar tar över monoton administration och gör 55 timmars arbete på en timme.

Allt börjar i ledningsgruppen

24 nov 2017 ledarskap

barne3WEBB.png barne3WEBB.png barne3WEBB.png video

Synlighet och tillgänglighet är viktiga ledaregenskaper i en snabbrörlig och digitaliserad värld. Det menar Hélène Barnekow som driver Telia mot en innovativ struktrur.

Stokab gör Stockholm smartare

29 nov 2017 ledarskap

stockholm.jpg stockholm.jpg stockholm.jpg video

Självkörande bussar är en av de insatser som Stockholm kommun gör för att nå målet att vara världens smartaste stad 2040. För att lyckas arbetar Stokab, Stockholms it-infrastrukturbolag, innovativt och hårt.