Sverige startup-favorit för Husqvarna

Kläder som pratar och strupmikrofoner är nya smarta lösningar från Husqvarna. Kundgruppen arborister är både köpstark och utmanande, vilket är en bra grund för innovation.

– Vi tittar på innovation på flera fronter. Vi har delat upp det i vad vi kallar core, våra nuvarande produkter, och det vi kallar adjacent, en ny produkt på en etablerad marknad, samt transformational, alltså nya produkter på nya marknader. Kanske inte alla gånger i bemärkelsen ny teknik men applicerad på våra marknader på ett sätt som vi inte har sett tidigare.

Ni har haft framgång med Battery Box där privatpersoner kan hyra utrustning. Vad händer mer hos er?

– Just nu driver vi innovation inom fyra områden; wearables, till exempel strupmikrofoner och kläder som pratar. De senare vänder sig i första hand till arborister som ur vårt perspektiv är en köpstark grupp som kräver att vi ska steppa upp på tekniska lösningar. Ett annat område är just Battery Box och hur vi kan tillföra produkter där.

– Vi behöver också få fler produkter uppkopplade, 5G är en för kostsam teknologi och vi behöver titta på den och annan teknologi som kommer. Exempelvis Narrowband som begränsar oss i datamängd men som gör att vi kan hålla koll på ett större antal produkter som vi i dag inte har råd att koppla upp. Vi har 1 600 produkter i vår produktflotta och en kund hos oss kanske har 1 500 produkter i sin flotta. Att driva alla dem på ett SIM-kort som 4G är för kostsamt och vi behöver titta på andra tekniker. Sedan behöver vi hålla koll på smart living och framför allt det som händer med talhubbar som nu kommit väldigt starkt i USA.

– Det är främst Amazon och Google som släppt hubbar för det smart hemmet som öppnar för gränssnitt där man genom tal kan kommunicera med hubben och till exempel stämma av med tvättmaskinen när senaste tvätten gick. Ska den tvättas om eller hängas upp? Eller är det dags att parkera robotgräsklipparen? Allt detta går via talhubben.

Berätta mer om hur ni kommer på nya lösningar?

– När vi innoverar behöver vi tänka ett steg längre – vart tar det här initiativet oss och vad är det vi sätter igång? För att plocka ner en digital tjänst i dag är jobbigare än att sätta upp den. Just nu fokuserar vi på ett antal spår där vi driver utvecklingen och där vi kastar in det vi ser att vi behöver titta på. Som blockchain och liknande så måste vi relatera det till våra övriga spår och kundens tänkbara intresse.

Hur jobbar ni med startups och hur hittar ni dem?

– Mitt jobb handlar mycket om att se över hur vi plockar med oss vår interna kompetens och samtidigt knyter till oss den kompetens vi själva inte har i dag. Kompetens som finns hos både storbolag och startups.

– Vi har gjort vår techturism i Silicon Valley och där måste vi absolut ha koll. Men Stockholm, där vi har vårt huvudkontor, seglar upp som nummer två på startup-himlen i dag med x antal hubbar, Epicenter och initiativ som Ignite för att bara nämna några möjligheter.

Hur funkar det när du och din virtuella organisation driver detta?

– Vi började med mindre prototyper, som ett uppkopplat batteri vi visade på en mässa 2015. I nästa steg har vi ställt uppkopplade traktorer på taket för att förklara våra tänkta tjänster för organisationen. Så har vi steg för steg visat organisationen hur vi kan hjälpa till och ligga i ett gränsland där vi bygger vår väg framåt.

28 november 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter elisabeth noredigit Foto fredrik kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng