Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Det sjuder i hemmet

Med ny teknik och nya tjänster inom allt från städning till logistik ser Hemfrid stora möjligheter att behålla greppet om familjens nyckel.

Text tim leffler Foto Fredrik Kron, adobestock 22 november 2017 ledarskap

Varför är digitalisering viktigt för ett företag som erbjuder hushållsnära tjänster?

– Det är viktigt ur flera perspektiv; det blir enklare för våra kunder när de beställer eller avbokar varor och tjänster genom den app vi just nu utvecklar – det ger dem ett bättre flow i vardagen. Vi jobbar också med affärsutveckling, tittar på nya spännande produkter och tjänster. Från robotdammsugare till att kunna få hjälp med hämtning och lämning av paket. Det här underlättas verkligen när vi har ett bra, enkelt verktyg för kunderna att jobba utifrån.

Är det något av det ni jobbar med som du särskilt vill lyfta?

– Just nu byter vi hela vår it-plattform. Det är ett schemaläggningssystem, hela vårt affärssystem och så läger vi på ett digitalt lager där vi utvecklar både en kund- och en medarbetarapp och byter ut hela vår webb så det är en riktigt stor förändring.

Vad är mest utmanande i den processen?

– Det är en stor utmaning att driva ett så stort projekt och det är kanske inte så man ska göra, men det var det bästa alternativet för oss. Sedan är det en utmaning att plocka in alla olika perspektiv; vad behöver medarbetaren respektive kunden hjälp och stöd med och hur kan vi koppla det till vår affärsutveckling.

Vad ser du för egen del och för branschen om du blickar framåt?

– Det händer väldigt mycket i hemmet just nu. Dels i form IKEA som nyligen förvärvade det amerikanska bolaget Taskrabbit, som monterar och sätta upp IKEA-möbler i hemmet. Det vill säga bolag som producerar varor närmar sig tjänsteproduktion och det är väldigt spännande. Vi på Hemfrid närmar oss frågan från det andra perspektivet; vi är redan i hemmet och utför tjänster – vad kan vi lägga till av smarta produkter och nya tjänster? Sedan har vi hela området med hemleveranser och returer av paket, last mile, och där kommer det hända otroligt mycket framöver. Exakt vad vet vi inte, men vi är i hemmet och har tillgång till familjens nyckel. Där tror vi att det finns mycket mer vi kan hjälpa till med.

Rekommenderad läsning

Robotar gör jobbet på Folksam

23 nov 2017 digit

robot1.jpg robot1.jpg robot1.jpg video

Folksams medarbetare känner sig mindre stressade när robotar tar över monoton administration och gör 55 timmars arbete på en timme.

Stokab gör Stockholm smartare

29 nov 2017 ledarskap

stockholm.jpg stockholm.jpg stockholm.jpg video

Självkörande bussar är en av de insatser som Stockholm kommun gör för att nå målet att vara världens smartaste stad 2040. För att lyckas arbetar Stokab, Stockholms it-infrastrukturbolag, innovativt och hårt.

AI avgör företagets framtid

17 nov 2017 ledarskap

AdobeStock_132595255_2.jpg AdobeStock_132595255_2.jpg AdobeStock_132595255_2.jpg

När AI blir tillgängligt för allt fler förändras affärsmodellen totalt. Plötsligt kan veckolånga processer effektiviseras med minst 40 000 procent.

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

Damberg om digitalisering

25 nov 2016 digit

damberg snip.JPG damberg snip.JPG damberg snip.JPG video

Ledande bolag inom digitalisering behöver ta ett större ansvar att ställa krav och dela med sig av kunskap och erfarenheter. Alltför många små och medelstora företag har kommit på efterkälken och behöver stöd för att hänga med på digitaliseringståget. Det säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Inför Digitala strategier

"Offentlig sektor har hamnat efter"

8 sep 2017 ledarskap

Åsa Z foto 960640.jpg Åsa Z foto 960640.jpg Åsa Z foto 960640.jpg

Regeringens Digitaliseringsråd och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) arbetar med att få till ett Sverige i digital framkant. Åsa Zetterberg är centralt involverad i båda sammanhangen och hon har tankar om vad som krävs för en lyckad digitalisering, både på nationell och kommunal nivå.  

Inför Digitala strategier

Boliden utvinner ny konkurrenskraft

25 sep 2017 ledarskap

burmanWEBB.jpg burmanWEBB.jpg burmanWEBB.jpg

För gruv- och smältbolaget Boliden innebär digitalisering att erbjuda medarbetarna säkrare arbetsplatser. Men också en möjlighet att jobba effektivare och konkurrera med världsmarknadens giganter.

 

Inför Digitala strategier

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

22 sep 2017 digit

AdobeStock_112283873_2.jpg AdobeStock_112283873_2.jpg AdobeStock_112283873_2.jpg

Digitalisering är en avgörande framgångsfaktor i Stora Ensos utveckling från pappers- och kartongtillverkare till ett ledande företag inom förnybara material från skogen. Till sin hjälp har de 25 000 medarbetare i koncernen.

Allt börjar i ledningsgruppen

24 nov 2017 ledarskap

barne3WEBB.png barne3WEBB.png barne3WEBB.png video

Synlighet och tillgänglighet är viktiga ledaregenskaper i en snabbrörlig och digitaliserad värld. Det menar Hélène Barnekow som driver Telia mot en innovativ struktrur.