Det sjuder i hemmet

Med ny teknik och nya tjänster inom allt från städning till logistik ser Hemfrid stora möjligheter att behålla greppet om familjens nyckel.

Varför är digitalisering viktigt för ett företag som erbjuder hushållsnära tjänster?

– Det är viktigt ur flera perspektiv; det blir enklare för våra kunder när de beställer eller avbokar varor och tjänster genom den app vi just nu utvecklar – det ger dem ett bättre flow i vardagen. Vi jobbar också med affärsutveckling, tittar på nya spännande produkter och tjänster. Från robotdammsugare till att kunna få hjälp med hämtning och lämning av paket. Det här underlättas verkligen när vi har ett bra, enkelt verktyg för kunderna att jobba utifrån.

Är det något av det ni jobbar med som du särskilt vill lyfta?

– Just nu byter vi hela vår it-plattform. Det är ett schemaläggningssystem, hela vårt affärssystem och så läger vi på ett digitalt lager där vi utvecklar både en kund- och en medarbetarapp och byter ut hela vår webb så det är en riktigt stor förändring.

Vad är mest utmanande i den processen?

– Det är en stor utmaning att driva ett så stort projekt och det är kanske inte så man ska göra, men det var det bästa alternativet för oss. Sedan är det en utmaning att plocka in alla olika perspektiv; vad behöver medarbetaren respektive kunden hjälp och stöd med och hur kan vi koppla det till vår affärsutveckling.

Vad ser du för egen del och för branschen om du blickar framåt?

– Det händer väldigt mycket i hemmet just nu. Dels i form IKEA som nyligen förvärvade det amerikanska bolaget Taskrabbit, som monterar och sätta upp IKEA-möbler i hemmet. Det vill säga bolag som producerar varor närmar sig tjänsteproduktion och det är väldigt spännande. Vi på Hemfrid närmar oss frågan från det andra perspektivet; vi är redan i hemmet och utför tjänster – vad kan vi lägga till av smarta produkter och nya tjänster? Sedan har vi hela området med hemleveranser och returer av paket, last mile, och där kommer det hända otroligt mycket framöver. Exakt vad vet vi inte, men vi är i hemmet och har tillgång till familjens nyckel. Där tror vi att det finns mycket mer vi kan hjälpa till med.

22 november 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter tim lefflerledarskapFoto Fredrik Kron, adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng