Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Allt att vinna på snabbare domslut

När Domstolsverket driver utvecklingen av e-arkiv och en digitaliserad brottmålsprocess är målet stora effektiviseringsvinster för Sveriges 82 domstolar.

Text Anne Hammarskjöld Foto Fredrik Kron 23 november 2017 ledarskap

– Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är brottmål en ganska dyr process med flera inblandade myndigheter. Så det handlar till del om att hjälpas åt. Vi har allt att vinna på att försöka snabba upp hela processen. 

Domstolsverket är en central servicefunktion för Sveriges 82 domstolar som är utspridda från Ystad till Haparanda. Domstolsverket erbjuder centrala funktioner som HR, kommunikation, fastighetsförvaltning, säkerhet och it.

– Just nu jobbar vi med att digitalisera brottmålsprocessen vilket vi tror kommer ge stora effektiviseringsvinster för verksamheten. Förutom det arbetar vi med e-arkiv, vilket också är något vi förväntar oss kommer ge stora effektiviseringsvinster. Om man tittar lite mer it-specifikt driver vi även ett initiativ där vi kontinuerligt utvärderar ny teknik för att kunna göra aktiva val.

Tittar ni på AI inom ramen för ny teknik?

– AI är intressant för alla verksamheter. Vi lever i en värld där många av våra parter i juridiska mål använder AI för att ta fram material som vi sedan ska ta del av. Det man bör ha med sig in i AI-debatten när det gäller beslutsfattande är att tekniken inte är så utvecklad som man kanske önskar eller tror. Du kan fråga Siri eller Alexa om dagens väder men får inte svar på följdfrågan om du behöver ta med ett paraply. Det tycker jag är ett ganska talande exmpel på var AI är i dag. Däremot finns det stora effektiviseringsvinster för alla verksamheter inom till exempel schemaläggning och mötesbokning.

Hur tror du att er digitala utveckling ser ut om tre år?

– Då har vi kommit en bra bit längre med brottmålsprocessen och har levererat flera andra e-tjänster. Rent it-internt kommer vi ha effektiviserat och automatiserat ett antal olika processer vid den tidpunkten.

 

Rekommenderad läsning

Komplex omvärld kräver nya ledare

19 maj 2016 ledarskap

gartner.jpg gartner.jpg gartner.jpg

Digitaliseringen skapar en komplex värld som kräver ett nytt förhållningssätt till ledarskap och affärsutveckling. För att navigera i den nya världen har Gartner sammanställt fem paradoxer som hjälper oss att förstå vilka utmaningar som väntar.

"Sveriges tillväxttakt sämst i Europa"

10 jun 2016 ledarskap

Sofia Svanteson.jpg Sofia Svanteson.jpg Sofia Svanteson.jpg

Sofia Svanteson från Ocean Observations tycker till om Sveriges digitala utveckling. 
 Vår utvecklingstakt är i stort sett noll och våra journalsystem inom vården är förlegade och oanvändarvänliga. Vi måste befria välfärdsdatan, säger hon.

"Rörlig bild är det nya språket"

2 sep 2016 ledarskap

AndersJensen_960x640.jpg AndersJensen_960x640.jpg AndersJensen_960x640.jpg

När teknisk utveckling och kreativa idéer möts i digitaliseringens smältdegel finns alla möjligheter att ställa gamla traditioner på ända, men det ställer stora krav på ledarskapet. Anders Jensen, vd för MTG Sverige, möter utmaningen varje dag.

"Med 5G finns inget utrymme för felmarginal"

9 sep 2016 ledarskap

Sara Mazur 960640.jpg Sara Mazur 960640.jpg Sara Mazur 960640.jpg

Sara Mazur är forskningschef på telekomjätten Ericsson där det viktigaste är att hela tiden kunna se in i framtiden. Just nu jobbar hon på att göra Ericsson till det bäst förberedda företaget inför det reella 5G-inträdet. 
– Man måste hela tiden växelverka med andra och försöka förstå omvärlden, säger hon.

Hon gör Stockholm till världens smartaste stad

22 sep 2016 ledarskap

Annn_960x640.jpg Annn_960x640.jpg Annn_960x640.jpg

För Ann Hellenius och hennes medarbetare är målet med Stockholms stads digitaliseringsprocess klart: högsta möjliga livskvalitet åt alla medborgare och bästa företagsklimat

MTG - från analog tonåring till digital mognad

23 nov 2016 digitala strategier

Jensen_Video_960x640.jpg Jensen_Video_960x640.jpg Jensen_Video_960x640.jpg video

Sedan MTG startade med sina analoga sändningar 1987 har mycket förändrats. Trots att det linjära tv-tittandet minskar ökar man tack vare digitaliseringen ändå omsättningen. Vd:n för MTG Sverige, Anders Jensen, berättar om företagets digitaliseringsresa till modernt mediehus.

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

Damberg om digitalisering

25 nov 2016 digit

damberg snip.JPG damberg snip.JPG damberg snip.JPG video

Ledande bolag inom digitalisering behöver ta ett större ansvar att ställa krav och dela med sig av kunskap och erfarenheter. Alltför många små och medelstora företag har kommit på efterkälken och behöver stöd för att hänga med på digitaliseringståget. Det säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Utmaningarnas tid för Mittmedia

29 nov 2016 ledarskap

per olofsson mittmedia960640.jpg per olofsson mittmedia960640.jpg per olofsson mittmedia960640.jpg

Mediakoncernen Mittmedia står inför en stor digital utmaning när det gäller att få till nya affärsmodeller som skapar långsiktiga förutsättningar till fortsatt utveckling av koncernen.
– Vi har två år på oss att hitta intäkter i de digitala annonsaffärerna, säger Per Olofsson, it-chef på Mittmedia.