Digital psykologi minskar tröskeln

Den psykiska ohälsan ökar i Sverige. Som ett komplement till den traditionella vården finns digital psykologi, som ska göra det lättare att söka hjälp.

– Digital psykologi innebär att vi arbetar med digitala tjänster och insatser som ett komplement till traditionell vård. I vårt fall innebär det att vi har en helt digital psykologmottagning där du kan söka hjälp, få en psykologbedömning och få behandling digitalt. Oavsett om det är behandling via en videokontakt där du pratar med en psykolog eller om det är via ett internetbehandlingsprogram, säger David Brohede, Psykologpartners.

Varför anser du att ni behövs?

– Vi ökar tillgängligheten på flera sätt. Vi kan erbjuda hjälp till vem som helst var som helst i landet. Man är helt geografiskt obunden och slipper resa, och det öppnar upp jättemycket möjligheter. Det blir också en lägre tröskel att ringa in och söka hjälp.

– Vi vet att många som lider av psykisk ohälsa inte söker hjälp eller gör det för sent i processen. Det hade varit till nytta att komma till en kvalitativ vård tidigare och det här kan sänka tröskeln. Det är lättare att du från ditt vardagsrum tar kontakt med psykolog än att du ska ta dig ner på stan och hitta en psykologmottagning.

Vad står ni inför för utmaningar?

– Förutom den här digitala mottagningen så har vi ett antal behandlingsprogram som är KBT-baserade. De levereras via nätet och förutom att vi levererar de själva så används de även i Landstingets regi och via andra vårdgivare. Det jag tänker mest på när det gäller utmaningar är att implementera den här typen av insatser i en vårdkedja så att det blir en integrerad del som faktiskt fungerar.

– Vi vet från samarbeten med olika regioner och landsting att implementeringsfrågorna är viktiga. Är rätt personer inblandade? Finns det finansiering? Finns det incitament för alla i vården att arbeta med det här? När man tar de frågorna på allvar så får man digitala insatser som faktiskt fungerar och blir till hjälp. Tar man dem inte på allvar så är det lätt hänt att det blir ett fint projekt men det rinner ut i sanden och det blir inget av det. Det kommer inga patienter, läkarna remitterar inte och så vidare. Så implementeringsbitarna är nog den största utmaningen gentemot dem som använder våra program.

1 november 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonit i vårdenFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng