Virtuella provrum lyfter Lindex

lindex-winter-party-collection-47_2.jpg

Kortare time to market med virtuella provrum för att kunna jobba med mode via videolänk mellan Asien och Sverige, och nära samarbeten mellan designers över stora geografiska avstånd är några resultat av Lindex digitalisering. Samtidigt utvecklas det fysiska mötet i butiken.

– Mycket av styrkan i vår verksamhet – människorna, butikerna, kläder och textilier – är analog och taktil. När vi gör vår stora resa in i en digital verklighet är utmaningen att vända på affärsmodellen utan att tappa styrkan i företagets kultur och erbjudande, säger Florian Westerdahl, CTO på Lindex IT.

Lindex digitala resa har pågått i drygt tio år och omfattar två områden som båda präglas och utmanas av ett agilt arbetssätt. Det ena området handlar om att förbättra upplevelsen för Lindex kunder med mervärden och nya tjänster. Här ligger också fokus såväl för Lindex som för andra retailföretag i dag, förklarar Florian Westerdahl.

Mobilappen som Lindex lanserade i augusti är en sådan tjänst. Appen ska erbjuda kunderna en smartare shoppingupplevelse med bland annat instagramintegration, inspirationsfeed, orderhantering och tillgång till aktuella erbjudanden.

Glädje i designprocessen

Det andra området för Lindex digitalisering är företagets interna processer som i vissa fall till och med gett bättre resultat än man trott på planeringsstadiet. Ett bra exempel är transformationen av designprocessen där målet var att skapa mer tid för design med ökad delaktighet via Skype och stora kollaborativa touchskärmar.

– Vi har skapat ett ekosystem kring Adobes verktygslåda med alla designverktyg i molnet, tablets och smartphones. Vi räknade snabbt hem hela investeringen bara i print – nu behövs inga dyra utskrifter. Men det vi inte räknat med var att hela kärnprocessen för att skapa mode på Lindex förändrades. Tidigare hade olika designers ansvar för sina delar av en kollektion med regelbundna avstämningar. Idag samarbetar de kring alla modifieringar och alla tycker att arbetet blivit roligare.

untitled_2.jpg

Florian Westerdahl är CTO på Lindex IT.

Time to market

Införandet av virtuella provrum har också förenklat och förbättrat samarbetet mellan medarbetare på stora geografiska avstånd. Lösningen är också ett exempel på hur Lindex digitalisering sker nära organisationen, här huvudkontoret i Sverige och inköp i bland annat Asien.

– Vi vill ha pull och utvecklingen sker i nära samarbete med verksamheten som också har ett starkt mandat att styra vår digitalisering. De virtuella provrummen var en ordentlig teknisk resa. Bland annat för att få till exakt färgåtergivning och för att det inte får finnas några skuggor. Lösningen innebär bland annat att i stället för att skicka provplagg kan en exakt modell visas i provrummet. Det har kortat time to market högst väsentligt.

MyStore

Den största pågående satsningen är den digitala plattformen MyStore som med start i Sverige ska rullas ut i alla butiker. Resan från idé till plattform har varit lång och inte helt okomplicerad.

Lindex i korthet

Lindex har cirka 480 butiker på 18 marknader i Sverige, Norge, Finland, Baltikum, Tjeckien, Slovakien, Polen, Island, Bosnien-Hercegovina, Mellanöstern och Storbritannien. Allt från stora fullsortimentsbutiker till små konceptbutiker.

Bolaget har omkring 5 000 medarbetare internationellt och ägs sedan 2007 av den finländska detaljhandelskoncernen Stockmanngroup.

– Vi började med att praktisera i några butiker för att få en bild av rutiner, arbetssätt och tidsåtgång för respektive moment. Sedan skissade vi på ett drömsystem, bland annat i samverkan med butikerna, och började leta leverantör. Det var svårare än vi trodde men när vi väl fann en leverantör av retaillösningar i USA kunde de erbjuda 70 procent av det butikerna ville ha. Till exempel en att-göra-lista med tasks som kan bockas av, stöd för gods- och lagerhantering och personalplanering. Digitaliseringen gör rutinerna i butiken mer enhetliga och ökar möjligheten att påverka olika processer för ökad försäljning.

90 procent nöjda

Med en mobil plattform på plats finns nu en infrastruktur och en road map för nästa utvecklingsfas och version av MyStore. En annan viktig förutsättning för framgång finns också på plats.

– Vi har gjort en personalenkät i testbutikerna och 90 procent av medarbetarna ansåg att lösningen är mycket lätt att använda. Vi anade det här redan efter testperioden för ver 1.0 när vi inte fick tillbaka en enda platta. Butikerna var mycket tydliga med att de ville behålla och fortsätta jobba med dem.

Målet för Florian Westerdahl är att ansvaret för Lindex digitalisering ska ligga någon helt annan stans än på it-avdelningen.

– Målet är en digitalt mogen organisation som själva utvecklar sin verksamhet på en för Lindex hållbar plattform och tillsammans med våra leverantörer som är mer som samarbetspartners. Med hjälp av bland annat ambassadörer från våra testbutiker och andra projektsamarbetspartners i organisationen är vi på god väg.

Vad tror du om framtiden - kan digitala lösningar helt ersätta upplevelsen av en fysisk shoppingrunda?

– När vi digitaliserar våra butiker gör vi det enligt butikens behov. Butiken erbjuder unika värden i form av personalisering, möte med produkterna, fulfillment och unika upplevelser som vårt succékoncept BabyShower. Jag är övertygad om att butiker kommer att finnas i framtiden men kanske med sinsemellan olika syften.

16 oktober 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto lindex

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng