Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

AI gör Västtrafik personligt

Mer riktad information som gäller just dig och en enkelhet för alla som inte är vana att resa kollektivt. Det är några av målen när Västtrafik digitaliserar. 

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Mostphotos 20 oktober 2017 digit

Vad är viktigast för er nu när det kommer till digitalisering?

– Framförallt hur vi kan spinna vidare på vår app Västtrafik To Go som är som en liten Västtrafik i fickan och som vi lanserade för ungefär ett år sedan. En stor grej handlar om hur vi skulle kunna använda all den data som vi genererar genom appen, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Hur skulle den datan kunna användas?

– Tricket är att kunna få kollektivtrafiken att uppfattas som mer ”för mig” och ett steg är att få appen kunna uppfylla varje enskilds resenärs behov bättre. Jag åker en viss sträcka till jobbet varje dag och då vill jag veta ifall det är vägarbete eller liknande längs med just min resväg och jag bryr mig inte så mycket om Västtrafiks alla andra 1 000-tals rutter. På så sätt får jag som resenär själv kontroll och kan bedöma min situation mycket bättre.

Du nämnde att det är ungefär 400 000 som reser med er varje dag. Hur får ni den mängden att öka?

– Även är digitalisering nyckeln. De allra flesta, 95 procent, som reser med oss är nöjda med sin resa. Men det är framförallt de som inte reser med oss så mycket som vi vill sänka tröskeln för, och underlätta biljettköp med mera. Digitala biljetter och personifierad information är ett steg i den riktningen. Och detta kommer behövas. Här i Göteborg kommer det att byggas mycket de kommande åren och det kommer vara svårt att ta sig fram på vissa platser, framförallt för bilister. Där har vi ett gyllene tillfälle att ta marknadsandelar men då måste vi vara på tårna.

Har ni samarbete med andra kollektivtrafikbolag som till exempel SL eller Skånetrafiken?

– Ja, vi tillsammans med ett bolag som heter Samtrafiken, gjort så att man inte ska behöva ladda ner nya appar i Stockholm eller Skåne, utan biljetterna som finns i vår app kan bli godkända även i dessa städer. Just sådana här samarbeten är väldigt spännande, och behöver inte bara involvera andra kollektivtrafikbolag. Här i Göteborg drar vi exempelvis snart igång en pilot tillsammans med ett parkeringsbolag där man ska kunna lösa parkering för sin bil innan man byter till en spårvagn i en och samma app, allt för att göra resandet så friktionsfritt som möjligt.

 Har ni en egen it-avdelning som utvecklar detta?

– Västtrafik To Go utvecklades i ett samarbete mellan oss och konsulter. Men med tanke på att den redan i dag står för 20 procent av all vår försäljning, kommer det krävas en kärnkompetens för att underhålla och utveckla det systemet, även då i en mix vad vi kan erbjuda och vad andra kan hjälpa oss med.

Rekommenderad läsning

Bjurfors om att möta 00-generationen

19 okt 2016 digit

snip bjurfors.JPG snip bjurfors.JPG snip bjurfors.JPG video

Bjurfors är en av Sveriges största mäklare av fastigheter. Kraven på it-avdelningen är solklara: ständig tillgänglighet, kunna jobba var som helst och mobile first. Madelene Johansson, it-chef på Bjurfors, beskriver framtidens utmaningar.

Bäst i väst för Varberg

18 okt 2017 ledarskap

varbergWEBB.jpg varbergWEBB.jpg varbergWEBB.jpg video

För både politiker och tjänstemän är valet självklart. Varberg ska vara västkustens kreativa mittpunkt år 2025. Ett steg på vägen är självbetjäningstjänster och smarta digitala assistenter. 

Från papper till appar i Kungälv

2 nov 2017 it i vården

fästingWEBB.jpg fästingWEBB.jpg fästingWEBB.jpg video

I Kungälvs kommun sköts snart all läkemedelshantering helt digitalt. Utmaningarna har varit att hitta lösningar som ger rätt effekt och samtidigt bygga infrastrukturen.

Försäkringskassans it-lösning för nyanlända

21 sep 2016 digit

BILD F-kassa.PNG BILD F-kassa.PNG BILD F-kassa.PNG video

För nyanlända innebär första månaderna i Sverige många kontakter med flera olika myndigheter. Genom ett tätt samarbete mellan it och verksamheten har Försäkringskassan nu utvecklat en it-lösning som underlättar för alla.

Chippet som ersätter biljetten

6 okt 2017 digit

train 960640.jpg train 960640.jpg train 960640.jpg video

Hittills har chip inskjutna i handen haft få nyttor men nu vaknar allt fler bolag. SJ kan läsa av biljetten i chippet och både SL och UL  tittar på samma möjlighet. OBS Filmen kan vara lite jobbig för känsliga tittare.

Appar underlättar för hemtjänsten i Göteborg

19 okt 2016 digit

ronald caous snip.JPG ronald caous snip.JPG ronald caous snip.JPG video

10 000 medarbetare i Göteborgs stad kommer snart att göra en stor del av administrationen med hjälp av en smart mobil. Piloten omfattar 700 personer i hemtjänsten där ett antal appar kommer att underlätta.
– Tänk digitalt först och fråga användarna hur de vill jobba, tipsar Ronald Caous, projektledare e-samhället i Göteborgs stad.

Virtuella provrum lyfter Lindex

16 okt 2017 digit

lindex-winter-party-collection-47_2.jpg lindex-winter-party-collection-47_2.jpg lindex-winter-party-collection-47_2.jpg

Kortare time to market med virtuella provrum för att kunna jobba med mode via videolänk mellan Asien och Sverige, och nära samarbeten mellan designers över stora geografiska avstånd är några resultat av Lindex digitalisering. Samtidigt utvecklas det fysiska mötet i butiken.

Azure gör Apak agilt

17 okt 2017 digit

fruktWEBB.jpg fruktWEBB.jpg fruktWEBB.jpg video

Familjeföretaget Apak levererar bland annat specialförpackningar till Volvo Cars och ICA och har vuxit snabbt det senaste året. Med knappt 70 medarbetare krävs en flexibel it och Azure och Windows 10 har hjälpt företaget att bli effektivt.

Foab säkrar via molnet

18 okt 2017 digit

vattenverkWEBB.jpg vattenverkWEBB.jpg vattenverkWEBB.jpg video

Säkerhetsföretaget Foab har kunder med känslig infrastruktur som vattenverk och annan kommunal verksamhet. Nu står bolaget inför utmaningen att integrera säkerhetssystem i privata moln.