Så utmanar Husqvarna Group marknaden

husWEBB1.jpg

Ett samarbete med bland annat Telenor resulterade i Battery box, som gör det enklare för alla som inte vill äga maskiner. Nu väntar flera områden för Husqvarna Group på nästa steg i digitaliseringen.

– Det var ett väldigt lyckat pilotprojekt med vår Battery box som vi satte upp i Bromma. För att våra kunder ska bli vana vid den här sortens uthyrningsplatser måste vi dock ha betydligt fler sådana boxar, kanske uppemot hundra stycken, och det tittar vi på nu, säger Petra Sundström, Director Idea and Innovation Management på Husqvarna Group.

ds 2016.jpg

Digitala strategier

Petra Sundström är en av talarna under Digitala strategier 22 november. Anmäl dig här. 

Genom en app bokar du de verktygen du behöver och vilken tid du vill hämta dem och via blåtand öppnar du sedan boxen där verktyget finns. Allt för att göra produkter mer tillgängliga för personer som inte vill köpa maskiner som bara ska användas vid något enstaka tillfälle.

Samarbete på många fronter

Lösningar som Husqvarnas Battery box är ett exempel på hur digitaliseringen kräver att många samarbetar, menar Petra Sundström.

– För att det här skulle kunna bli verklighet behövde vi vara ett ekosystem av partners där exempelvis Telenor tillhandahöll sim-kort och bidrog med expertis inom sitt område med mobila lösningar. Det var ett nytt arbetssätt för oss, men vid sådana här satsningar måste man våga söka partners utanför företaget. Även inom Husqvarna står vi inför många spännande utmaningar, säger hon.

De tre benen

I grova drag sker Husqvarna Groups digitaliseringsarbete inom tre olika områden. Det första handlar om att rikta sig till kunder som driver företag och hur man kan underlätta för dem att hitta och beställa reservdelar.

Det andra handlar om den smarta utrustningen till trädgården, alltifrån robotgräsklippare till sensorer i marken som detekterar luftfuktighet, och hur man ska lösa det så smidigt som möjligt för användaren.

Det tredje området är att samla manualerna till alla produkter i ett och samma digitala verktyg.   

– Fokus nu är att hitta en balans mellan alla våra divisioner och hitta en gemensam plattform som alla kan luta sig mot. Samtidigt står givetvis varje division i sig själv inför egna utmaningar och anpassningar måste skräddarsys efter kundens behov. Det är väldigt olika vad för slags mjukvarulösningar som efterfrågas på en byggarbetsplats och hemma i trädgården eller hemmet, säger Petra Sundström.

Vad ser du för trender inom din bransch just nu?

Petra F Sundström.jpg

Petra F Sundström, Director Idea and Innovation Management på Husqvarna Group.

– Det har skett en jätteförändring de senaste åren. På hemmafronten har jättar som Ikea och Apple slagit sig in med olika trådlösa lösningar och på byggsidan ser vi mer och mer batteridrivna produkter. Överhuvudtaget har produkter som man kan koppla samman med uppkopplade små enheter ökat betydligt. Det är inte så enkelt att bara kasta på en blåtand i produkterna och sen köra, utan vi måste hela tiden ha ett helhetsperspektiv på de produkter vi utvecklar där inte bara hårdvaran utan framförallt mjukvaran kommer att spela en allt större roll i framtiden. 

26 september 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Husqvarna/Mats Lundqvist

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng