Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Inför Digitala strategier

Så utmanar Husqvarna Group marknaden

Ett samarbete med bland annat Telenor resulterade i Battery box, som gör det enklare för alla som inte vill äga maskiner. Nu väntar flera områden för Husqvarna Group på nästa steg i digitaliseringen.

Text Tim Leffler Foto Husqvarna/Mats Lundqvist 26 september 2017 digit

– Det var ett väldigt lyckat pilotprojekt med vår Battery box som vi satte upp i Bromma. För att våra kunder ska bli vana vid den här sortens uthyrningsplatser måste vi dock ha betydligt fler sådana boxar, kanske uppemot hundra stycken, och det tittar vi på nu, säger Petra Sundström, Director Idea and Innovation Management på Husqvarna Group.

Digitala strategier

Petra Sundström är en av talarna under Digitala strategier 22 november. Anmäl dig här. 

Genom en app bokar du de verktygen du behöver och vilken tid du vill hämta dem och via blåtand öppnar du sedan boxen där verktyget finns. Allt för att göra produkter mer tillgängliga för personer som inte vill köpa maskiner som bara ska användas vid något enstaka tillfälle.

Samarbete på många fronter

Lösningar som Husqvarnas Battery box är ett exempel på hur digitaliseringen kräver att många samarbetar, menar Petra Sundström.

– För att det här skulle kunna bli verklighet behövde vi vara ett ekosystem av partners där exempelvis Telenor tillhandahöll sim-kort och bidrog med expertis inom sitt område med mobila lösningar. Det var ett nytt arbetssätt för oss, men vid sådana här satsningar måste man våga söka partners utanför företaget. Även inom Husqvarna står vi inför många spännande utmaningar, säger hon.

De tre benen

I grova drag sker Husqvarna Groups digitaliseringsarbete inom tre olika områden. Det första handlar om att rikta sig till kunder som driver företag och hur man kan underlätta för dem att hitta och beställa reservdelar.

Det andra handlar om den smarta utrustningen till trädgården, alltifrån robotgräsklippare till sensorer i marken som detekterar luftfuktighet, och hur man ska lösa det så smidigt som möjligt för användaren.

Det tredje området är att samla manualerna till alla produkter i ett och samma digitala verktyg.   

– Fokus nu är att hitta en balans mellan alla våra divisioner och hitta en gemensam plattform som alla kan luta sig mot. Samtidigt står givetvis varje division i sig själv inför egna utmaningar och anpassningar måste skräddarsys efter kundens behov. Det är väldigt olika vad för slags mjukvarulösningar som efterfrågas på en byggarbetsplats och hemma i trädgården eller hemmet, säger Petra Sundström.

Vad ser du för trender inom din bransch just nu?

Petra F Sundström, Director Idea and Innovation Management på Husqvarna Group.

– Det har skett en jätteförändring de senaste åren. På hemmafronten har jättar som Ikea och Apple slagit sig in med olika trådlösa lösningar och på byggsidan ser vi mer och mer batteridrivna produkter. Överhuvudtaget har produkter som man kan koppla samman med uppkopplade små enheter ökat betydligt. Det är inte så enkelt att bara kasta på en blåtand i produkterna och sen köra, utan vi måste hela tiden ha ett helhetsperspektiv på de produkter vi utvecklar där inte bara hårdvaran utan framförallt mjukvaran kommer att spela en allt större roll i framtiden. 

Mer inom samma serie

Inför Digitala strategier

Bättre för varje dag i Kalmar

10 okt 2017 it i vården

Kalmar län har seglat upp som en förebild inom digitalisering bland Sveriges landsting. Kanske för att fokus inte ligger på teknik utan på nytta. Här drivs utvecklingen av användarna och bara om den tydligt förbättrar verksamheten.

Inför Digitala strategier

Från spelutveckling till rehab

6 okt 2017 it i vården

Med två världsledande forskare inom robotik har det före detta spelbolaget Gleechi nu en position inom både industrin och vården. Den egenutvecklade mjukvaran VirtualGrasp tar VR till nya nivåer.

Inför Digitala strategier

"Offentlig sektor har hamnat efter"

8 sep 2017 ledarskap

Regeringens Digitaliseringsråd och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) arbetar med att få till ett Sverige i digital framkant. Åsa Zetterberg är centralt involverad i båda sammanhangen och hon har tankar om vad som krävs för en lyckad digitalisering, både på nationell och kommunal nivå.  

Inför Digitala strategier

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

22 sep 2017 digit

Digitalisering är en avgörande framgångsfaktor i Stora Ensos utveckling från pappers- och kartongtillverkare till ett ledande företag inom förnybara material från skogen. Till sin hjälp har de 25 000 medarbetare i koncernen.

Inför Digitala strategier

Boliden utvinner ny konkurrenskraft

25 sep 2017 ledarskap

För gruv- och smältbolaget Boliden innebär digitalisering att erbjuda medarbetarna säkrare arbetsplatser. Men också en möjlighet att jobba effektivare och konkurrera med världsmarknadens giganter.

 

Inför Digitala strategier

Kiruna flyttar till hållbarhet

25 okt 2017 ledarskap

Kiruna bygger sin nya stad "härifrån till hållbarheten" och helt enligt kommuninvånarnas önskemål. Stadens kontrollrum med smarta sensorer och IoT är en viktig förutsättning för att nå målen.

Inför Digitala strategier

Innovation driver kundnöjdhet

15 nov 2017 digit

Telia satsar stort på innovation i nära samarbete med kunder och medarbetare. Division X är Telias inkubationskammare där medarbetare kan testa nya idéer för att utveckla framtidens lösningar.

Rekommenderad läsning

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

Damberg om digitalisering

25 nov 2016 digit

video

Ledande bolag inom digitalisering behöver ta ett större ansvar att ställa krav och dela med sig av kunskap och erfarenheter. Alltför många små och medelstora företag har kommit på efterkälken och behöver stöd för att hänga med på digitaliseringståget. Det säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Postnords medarbetare får digitalt stöd

28 nov 2016 digitala strategier

video

På sikt kommer Postnords medarbetare att vara uppkopplade och ha tillgång till ett digitalt stöd även när de lämnar terminalen. Det berättar Jenny Fagerstedt Boman, utvecklingschef Postnord under Digitala strategier.

Komplex omvärld kräver nya ledare

19 maj 2016 ledarskap

Digitaliseringen skapar en komplex värld som kräver ett nytt förhållningssätt till ledarskap och affärsutveckling. För att navigera i den nya världen har Gartner sammanställt fem paradoxer som hjälper oss att förstå vilka utmaningar som väntar.

EU kräver utökat uppgiftsskydd

20 maj 2016 säkerhet

Att kunna skydda känsliga uppgifter blir allt viktigare. Med EU:s skärpta data-skyddsreform ökar kraven på informationssäkerhet ytterligare.

"Sveriges tillväxttakt sämst i Europa"

10 jun 2016 ledarskap

Sofia Svanteson från Ocean Observations tycker till om Sveriges digitala utveckling. 
 Vår utvecklingstakt är i stort sett noll och våra journalsystem inom vården är förlegade och oanvändarvänliga. Vi måste befria välfärdsdatan, säger hon.

"Rörlig bild är det nya språket"

2 sep 2016 ledarskap

När teknisk utveckling och kreativa idéer möts i digitaliseringens smältdegel finns alla möjligheter att ställa gamla traditioner på ända, men det ställer stora krav på ledarskapet. Anders Jensen, vd för MTG Sverige, möter utmaningen varje dag.

"Med 5G finns inget utrymme för felmarginal"

9 sep 2016 ledarskap

Sara Mazur är forskningschef på telekomjätten Ericsson där det viktigaste är att hela tiden kunna se in i framtiden. Just nu jobbar hon på att göra Ericsson till det bäst förberedda företaget inför det reella 5G-inträdet. 
– Man måste hela tiden växelverka med andra och försöka förstå omvärlden, säger hon.

Hon gör Stockholm till världens smartaste stad

22 sep 2016 ledarskap

För Ann Hellenius och hennes medarbetare är målet med Stockholms stads digitaliseringsprocess klart: högsta möjliga livskvalitet åt alla medborgare och bästa företagsklimat

Bättre för varje dag i Kalmar

Artikel 1 av 8: Inför Digitala strategier

Från spelutveckling till rehab

Artikel 2 av 8: Inför Digitala strategier

"Offentlig sektor har hamnat efter"

Artikel 3 av 8: Inför Digitala strategier

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

Artikel 4 av 8: Inför Digitala strategier

Så utmanar Husqvarna Group marknaden

Artikel 5 av 8: Inför Digitala strategier

Boliden utvinner ny konkurrenskraft

Artikel 6 av 8: Inför Digitala strategier

Kiruna flyttar till hållbarhet

Artikel 7 av 8: Inför Digitala strategier

Innovation driver kundnöjdhet

Artikel 8 av 8: Inför Digitala strategier