Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Pedagogiken blommar i Falu kommun

Pedagogik, teknik och administration har varit de tre benen för Falu kommuns digitalisering av skolan. Men störst av allt är pedagogiken som blommar med den nya plattformen som drivbänk.

Text anne hammarskjöld Foto adobe stock 20 september 2017 it i skolan

– Jag tycker att valet av digital plattform ofta handlar för mycket om val av leverantör. Vi har utgått från hur vi vill arbeta i skolan och valt en modern plattform som stödjer de målen, säger Ingemar Paulson, it-strateg på Falu kommun Barn- och utbildningsförvaltningen om digitaliseringen av kommunens grund- och gymnasieskolor.

Falu kommun har tidigare arbetat med två andra digitala plattformar i skolan. Men implementeringen såg olika ut på olika skolor och med tiden blev det allt mer aktuellt med ett mer enhetligt alternativ till stöd för både lärare och elever.

När Google kom var det som att sätta en tändsticka till bensin …

Sara Hägle , utvecklingspedagog på Falu kommuns Barn- och utbildningsförvaltning och projektledare för grundskolans digitalisering

Enkel kommunikation

– Vi har sett som förvaltningens ansvar att skapa lösningar och tillhandahålla en bra infrastruktur så att alla har samma förutsättningar. Tillgången till enkel kommunikation har också blivit allt viktigare för både elever och lärare, säger Ingemar Paulson.

– Givet att det tidigare sett olika ut på olika skolor har många upplevt att vi varit digitalt eftersatta. Men en fördel med det har varit ett enormt sug och när Google kom var det som att sätta en tändsticka till bensin, säger Sara Hägle, utvecklingspedagog på Falu kommuns Barn- och utbildningsförvaltning och projektledare för grundskolans digitalisering.

Framtidsscenario 2067

För att göra de långsiktiga pedagogiska visionerna så konkreta som möjligt tittade arbetsgruppen in i framtiden.

– Grundskolans digitaliseringsråd utgick från att vi befinner oss i 2067 och tittade tillbaka på vad som hänt sedan 2017. Vi problematiserade vilka beslut som fattades och hur vi fått en gynnsam utveckling. Detta gjorde vi utifrån olika perspektiv, till exempel elev, lärare, vårdnadshavare, skolchef, rektor eller politiker. Detta för att få syn på vad som är viktigt i processen framåt, säger Sara Hägle.

Eldsjälar

När höstterminen 2017 startade gick Google Suite for Education i skarp drift i Falu kommuns 26 grund- och två gymnasieskolor. Med fokus på pedagogiken var läsåret 2016-17 ett intensivt pilotår i nästan alla dessa skolor.

Kollegialt lärande har varit en mycket viktig del av införandet och utgångsläget för det så bra som någon kan önska. En undersökning bland lärarna visade att även om kunskapsnivån såg olika ut var 80-90 procent intresserade av den nya digitala plattformen. Sara Hägle tror att ringar på vattnet-effekter kan vara en del av förklaringen.

– Jag tror att eldsjälarna som finns på alla skolor blivit ambassadörer och skapat intresse hos sina kollegor.

Olika perspektiv

Falu kommun har arbetat med en pilotmodell för kollegialt lärande där några lärare på varje skola tagit rollen som process-stödjare och resurs för sina kollegor. Och det är inte enbart eldsjälarna som känt sig manade.

– Forskningen visar att det digitala verktyget i sig själv inte påverkar betygen, utan att det är det förändrade arbetssättet som gör skillnad. Därför har vi haft som mål att process-stödjarna ska representera såväl de som har ett stort intresse för teknik som kollegor som inte går igång på verktyget utan ställer frågor om syftet och nyttan med det, säger Ingemar Paulson.

Process-stödjarna har fått extra utbildning och träffas regelbundet för erfarenhetsutbyte. Ingemar Paulson är mycket nöjd med arbetsformerna för kollegialt lärande.

– Vi ska bidra med organisation och infrastruktur för kompetensutvecklingen på skolorna som klarar om någon eller några process-stödjare kanske slutar. Så bygger vi långsiktigt hållbart och det tycker jag vi har lyckats med.

Samarbete och frihet

Även om kommunens lärare generellt varit intresserade av den digitala plattformens möjligheter som pedagogiskt verktyg innebär all förändring ett visst mått av stress, berättar Sara Hägle.

– Jag försöker påminna de oroliga om att detta är ett pilotår och att man inte kan räkna med att allt ska fungera eller kännas klart. I stället gäller det att se till vad man uppnått och inte fokusera på det som återstår att göra. Vi har också ordnat workshops på skolorna och på olika sätt satt in extra resurser som stöd. Jag vill också säga att lärarna varit fantastiskt tålmodiga med tekniska barnsjukdomar och andra utmaningar under pilotåret.

En plattform för att pedagogiken ska blomma och tillgång till enkel kommunikation var grundkrav för Falu kommuns digitalisering av skolorna. Hur har det blivit?

– I det virtuella klassrummet finns enorma möjligheter till dialog och feedback, samtidigt som eleverna har ständig tillgång till alla dokument och övningar. Plattformens möjligheter stödjer lärarnas strävan att se varje individuell elev. Lärarkollegiet kan också samarbeta och kommunicera på nya sätt. Med pedagogiken i ständigt fokus har vi fått det verktyg för samarbete och frihet som vi hoppades på, avslutar Sara Hägle.

Rekommenderad läsning

Finn upp ökar elevernas digitala kunnande

5 mar 2017 it i skolan

Finn upp är Sveriges största uppfinnartävling för grundskolan. Syftet är att utveckla elevernas kreativitet, entreprenöranda och digitala kunnande inför kommande arbetsliv.

 

 

Fortbildning för framgång i Nordmaling

3 maj 2017 it i skolan

Nordmaling är den lilla kommunen som blivit störst på digitalisering. Nu delar Västerbottens bästa skolområde sina erfarenheter med de andra kommunerna i LEDA för skola och lärande.

Så toppar Lidingö lärkurvan

29 maj 2017 it i skolan

Lidingös skolor är nummer tre bland landets alla grundskolor. Ett genomtänkt digitaliseringsarbete visar att kommunen inte vilar på lagrarna. Nu vill Lidingö toppa redan goda resultat och uppskattar kunskapsutbytet i LEDA.

I Botkyrka ligger skolan mitt i världen

18 maj 2017 it i skolan

Utbildningsförvaltningen i Botkyrka kommun har ett visionärt förhållningssätt till digitalisering. Inte i bemärkelsen flum, utan i bemärkelsen framtid. LEDA bidrar med svar om hur skolan möter dagens höga förändringstempo.

Tomt på perrongen i Härryda

9 maj 2017 it i skolan

Med mogen infrastruktur och en lyhörd it-avdelning kan Härryda kommun fokusera på smarta e-tjänster och kompetensutveckling i det nyöppnade digitala lärcentret Tellus. LEDA har stärkt självförtroendet och nu är Härryda nominerad till Guldtrappan.

Uddevallas ledord är samverkan

14 aug 2017 it i skolan

Från dag ett har samarbete varit mål och medel för digitaliseringen av alla skolformer i Uddevalla kommun. Verkligheten har blivit bättre än många vågade tro och nu är erfarenheterna en del av utbytet med de andra nio kommunerna i SKL:s projekt om skolans digitalisering.

Därför väljer Sandvikens skolor den gula knappen

17 maj 2017 it i skolan

Med Power BI har skolledarna i Sandvikens kommun fått en smart stig genom djungeln av statistik och listor. Nu är det lättare att ta fram rätt underlag för svåra diskussioner och beslut.

Ett kinderägg för skolans digitala utveckling

27 jun 2017 it i skolan

Skolans digitalisering handlar inte om att enbart föra in ny teknik i klassrummet utan om att ta sig an möjligheterna som ett pågående förändringsarbete. Nyckeln till framgång är drivande skolledare. Det visar projektet ”Det digitala lärandes möjligheter” där deltagande skolor redan kan visa på resultatförbättringar.

EU-projektet får toppbetyg av Ronneby

2 jun 2017 it i skolan

När unga lär unga om digitalisering blir resultatet mycket mer än ettor och nollor. Det vet killarna på Knut Hahn-gymnasiet i Ronneby som lärt nioåringar koda Raspberry Pi och hållit föredrag på engelska på en stor mässa i Spanien. Allt tack vare eget mod och ett EU-projekt.