Forsway digitaliserar indiska landsbygden

FB Dehli_960x640.jpg

Skövdebaserade Forsway är ett litet företag med stora ambitioner: att ge människor tillgång till data även där infrastrukturen brister. Först ut är Indien och Indonesien.

De stora drakarna som Facebook och Google tävlar om att skicka upp ballonger och andra varianter för att ge utvecklingsländer tillgång till data även där infrastrukturen är dåligt utbyggd. Forsway gör tvärtom och satsar på att utöka kapaciteten i befintlig struktur istället för att bygga nytt.

– Vi kan egentligen hänga på vilken teknisk lösning som helst och väva in vår egen teknik. Till exempel kan vi ta ner signalen från en satellit med en parabol precis som man gör med tv och via vårt egenutvecklade modem kan vi sedan skapa en kopplingspunkt för trådlöst nätverk. Om det finns mobiltäckning som kanske ger 20 kb/s så kan vi skapa en asymmetrisk uppkoppling som gör det möjligt att nå flera hundra kb/s. Det kanske inte låter mycket för oss som är vana och har höga krav, men för förstagångsanvändare som behöver data för att till exempel göra bankärenden är det ofta tillräckligt, säger Tobias Forsell, vd för Forsway.

Gigantisk marknad

Bara i Indien finns det niohundra miljoner mobilabonnemang men bara hundra miljoner har data kopplat till sig. En jättemarknad med andra ord, men Forsway stannar inte där.

– Indonesien är också ett land där vår produkt passar jättebra. Vi har precis dragit igång i Kongo och kollar även på andra marknader i Afrika. Men vi kan självklart även leverera lösningar i Europa. Här finns länder där man använder ADSL och kanske får ut 2 Mbit/s. Då kan vi optimera lösningen så att man kan få ut mer när man behöver det, till exempel via satellit in och mobilnätet ut. Vår teknik är avancerad under skalet men enkel för användaren som inte behöver göra någonting särskilt.

Bland målgrupperna finns bland annat skolor och vårdcentraler i områden som idag inte har tillgång till data. Genom att samarbeta med bolag som bygger mobilceller till exempel med hjälp av solcellsdrivna master kopplar Forsway på sin teknik. Indiska staten är en av kunderna och har tidigare köpt ett hundratal modem. Nu har man sålt in sin lösning till två utbildningsbolag i hopp om att slippa byråkrati och komma ut fortare till byarna.

– Det är jättespännande att befinna sig mitt i den här marknaden, i synnerhet eftersom vi är ett litet bolag som inte har samma inflytande som de stora företagen men ändå har tagit en bra position, säger Tobias Forsell.

Nokia-arv med egen utveckling

Forsway är en spinoff från Nokia där flera av de åtta i bolaget jobbat tidigare och har funnits sedan 2003. Verksamheten är till stor del knuten till satellitmodemet Odin som man utvecklat själva.

– Vi har haft en liten egen bas och förstärkt med konsulter vid behov, men vi har velat vara i det lilla formatet så länge vi kunnat. Nu har vi planer på att expandera eftersom vi räknar med att få en del större ordrar framöver. Ett problem är att veta vem vi ska jobba mot. Ofta samarbetar vi med lokala partners men vi vill även teama med svenska bolag.

Han menar att det är lätt att stirra sig blind på hastigheter och avancerad teknik även ut mot användaren.

– Utmaningen ligger i att göra kostnadseffektiva lösningar för massorna och det är svårare än att bara fylla på med ny teknik. Man måste även kunna hantera de som inte har behov av det senaste och i utvecklingsländerna är det gapet stort.

8 maj 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Miguel GuerrerodigitFoto Forsway

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng