Volvo Cars förbättrar tjänster med containrar

198296_Volvo_s_90_range960x640.jpg

Att använda sig av containrar för sina tjänster blir allt vanligare och några som tidigt hängt på är Volvo Cars som idag använder det för stora delar av sin verksamhet.

– Vi stod mellan att använda fysisk hårdvara för våra applikationsservrar med 800 virtuella servrar eller att använda containrar. Med tanke på overheadkostnaderna valde vi containrar på Red Hats Openshift-plattform, säger Robert Forsström, it-arkitekt på Volvo Cars.

Det första steget var att experimentera med produktionsmiljön genom att lyfta över en befintlig tjänst som funnits i många år till containrar för att lära sig.

– Vi gjorde en del förbättringar längs vägen, men den fungerar precis som tidigare gentemot kunderna. I och med att vi använder Java som är virtualiserat i programmeringsspråket så var det mycket enkelt att lägga in dem men det blev stora förbättringar i infrastrukturen. Miljön blev mycket stabilare och nu kan vi skala upp det från bara Torslanda till att lägga det var som helst i världen, säger Robert Forsström.

Ett jobb en gång

Ett ord han vill trycka på är imutability, det vill säga att man bygger appen en gång och tar det från test till produktion till molnet. Eftersom det är samma image kan man garantera att det är samma miljö för alla användare vilket löser distributionen på ett snyggt sätt, menar Robert Forsström.

– Utmaningen ligger i de kringliggande infrastrukturtjänsterna eftersom containrar kräver att saker är mer dynamiska. De kan också vara lite krångligare att jobba med ur ett utvecklingsperspektiv. Därför rekommenderar vi att man gör utvecklingen i sin vanliga miljö så man slipper extra moment och sedan lyfter in dem i containrar för distributionen, säger Robert Forsström.

Han gör en liknelse med att försöka bygga något på en stor, öppen yta eller en i en låda med väggar, men betonar ändå fördelarna just för paketering och distribution.

– Vi tillåter inte att någon använder sig av egna containrar som de hittat på nätet eftersom vi då aldrig kan garantera att inte innehåller till exempel portscannrar eller liknande. Därför har vi våra standardcontainrar som dessutom är självläkande. Via fördefinierade regler kan plattformen själv hantera problem genom att döda containrarna och spinna upp dem igen, säger Robert Forsström.

Automatiserade flöden snabbar upp

Ett av de stora problemen i gammal apputveckling är att den ofta har bestått av stora monolistiska strukturer som man lagt hundratals manår på att skapa. Den vill man nu bryta upp i småbitar och där tycker Robert Forsström att Openshift är en väldigt bra plattform.

­– Målet är att automatisera allt och vi har kommit väldigt långt på vägen. Vi vill ha processkedjan från beställning till deployment automatiserat, och vi har egentligen bara beställningsflödet kvar. Allt annat är vi redan hemma med.

För den som ska börja med containrar i sin verksamhet finns det två vägar menar Robert Forsström. Det ena är att implementera containrar i ny utveckling och det andra är att ta befintliga tjänster och flytta över till containrar. Det senare har varit en vinnande strategi för Volvo Cars.

– Då vet vi att vi har volymerna och affären för att kunna driva tjänsten. Vi får nöjdare kunder som snabbare får service i en stabilare miljö samtidigt som vi frigör resurser genom automatiseringsspåret som gör att vi kan använda dem till vettigare, mer affärsnära verksamhet.

13 april 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Miguel GuerrerodigitFoto Volvo Cars

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng