Betala med mobilen i alla butiker

Samsung Pay_SEB, klar.jpg

Samsung lanserar en mobil betaltjänst för användning i alla svenska butiker. På sikt ska lösningen också ersätta träningskort, busskort och kvitton.

– Med vår mobila betaltjänst kan du lämna plånboken hemma, det går att handla överallt där du brukar använda kort, säger Oscar Nöjd, produktchef för Samsung Pay.

Mobiltelefonen spelar en allt större roll för att våra vardagsliv ska flyta på. Via appar kan vi hålla koll på omvärlden, få hjälp med träningen och bli undersökta av läkare. Och enligt en färsk undersökning som genomförts av Sifo på uppdrag av Samsung kan nära 70 procent i åldern 16 till 29 år tänka sig att använda mobilen vid ett butiksköp.

Med vår mobila betaltjänst kan du lämna plånboken hemma, det går att handla överallt där du brukar använda kort.

Oscar Nöjd, Produktchef för Samsung Pay

Nu lanseras Samsung Pay – den första mobila betaltjänsten som inte kräver att handlarna gör någon anpassning av sina betalterminaler. Det innebär att lösningen fungerar i princip alla butiker.

Betaversionen av Samsung Pay släpptes 9 mars och har stöd för kort från Eurocard, Mastercard, Nordea, SEB och Visa. Och för att kunna ansluta ett kort krävs någon av Samsungs senaste mobilmodeller, såsom Galaxy A5 Galaxy S7 eller Galaxy S7 edge.

 – Som användare registrerar man sitt betalkort i telefonens Samsung Pay-app genom att scanna in kortuppgifterna via mobilkameran. Uppgifterna skickas sedan till banken för verifiering och efter det är du redo att köra, säger Oscar Nöjd.

 För att genomföra en betalning med Samsung Pay verifierar man sin identitet med fingeravtrycksavläsning på mobilen och placerar den intill butikens betalterminal.

 – Sedan genomförs köpet och det aktuella beloppet dras från ditt konto, precis som om du betalat med kort.

Oscar Nöjd.jpg

Oscar Nöjd, produktchef för Samsung Pay.

Enligt Oscar Nöjd är säkerheten minst lika hög som vid ett vanligt kortköp.

 – Tack vare att det krävs fingeravtrycksverifiering för att låsa upp appen och att alla transaktioner är tokeniserade, vilket är en branschstandard för mobila betalningar som innebär att en slumpmässig sifferkombination ersätter kortnumret, så blir transaktionen säker.

 Handlarna behöver i sin tur varken uppgradera eller förändra sina betalterminaler eftersom Samsung Pay är anpassad till befintliga system. Tjänsten bygger på teknik som använder både Near Field Communication (NFC) och Samsungs specialutvecklade lösning Magnetic Secure Transmission (MST).

– I dag är det cirka 10 procent av butikerna på den svenska marknaden som är utrustade med NFC medan närmare alla terminaler är kompatibla med vår MST-teknik, vilken innebär att mobilen sänder ut ett magnetfält som kommunicerar med magnetremsan på betalstationen. Många handlare vi möter när vi demonstrerar betaversionen säger ”vi har inte anslutit oss så på vår gamla terminal fungerar det inte”, men det gör det. För dem känns det som att kliva in i framtiden.

Finns konkurrenter som följer efter?

 – Det tror jag absolut, det finns redan ett antal olika betalningslösningar men de kväver att man betalar via NFC eller en QR-kod, till exempel. Det som gör vår lösning unik är att den fungerar i princip överallt.

Hur vill ni ta utvecklingen vidare?

– Vi vill ersätta alla plastkort med mobilen som medlemskort, busskort och träningskort. På sikt handlar det även om kvitton, allt som finns i plånboken. Det handlar om att underlätta betalningen för alla som har en Samsungmobil i alla typer av situationer.

 

22 mars 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Daniel RetzDigit

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng