"Godkänt är att tro för lågt"

Malmörektorerna Jenny Nyberg och Claes Jeppsson pratar om hur de vågar gå utanför de traditionella ramarna för att skapa exceptionella resultat.

För Jenny Nyberg på Oxievångsskolan var ett av de viktigaste recepten för framgång att arbeta med kartläggning och analys, medan det viktigaste för Claes Jeppsson på Kryddgårdsskolan var att ha sina mål klara.

 När jag började som rektor på en skola för sex år sedan hade de som ambition att eleverna skulle nå godkänt, det är för lågt. Det är ett svek mot deras framtid. Målen ska vara att alla elever ska kunna bli så bra som möjligt, utifrån sina förutsättningar. Det finns inte en standardlösning för alla.

Claes Jeppsson menar också att det är viktigt att förändring inte stannar vid vackra ord utan att det faktiskt sker på riktigt. Något som Jenny Nyberg håller med om och hon menar även att skolan är i ständig förändring så därför finns det sällan några definitiva svar.

 Skolan är som en berg- och dalbana, att säga vart vi kommer vara framöver går inte för det vet man aldrig. Varje dag hittar jag nya saker som jag själv drivit igenom men som jag ser att vi nu måste förändra. Man måste vara så prestigelös så att man inser att ett beslut man fattade för tre år sedan inte stämmer överens med dagens skola, och då göra något åt det, medan Claes Jeppsson fyller i:

 Man måste också sätta sig på händerna och låta processen ha sin gång, om man går in med tips hela tiden så hämmar man kreativiteten. Man kan inte gå in och säga något för att sedan gå in och styra.

7 februari 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssonbettFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng