Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

PISA visar inte viktigaste kunskapen

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 31 januari 2017 bett

Sverige går - som de flesta vet - inte alltid så överväldigande bra när det kommer till skolresultaten i exempelvis PISA-undersökningarna. Men Anne Bamford menar att det finns andra värden i framtidens skola och där Sverige faktiskt är bäst i klassen.

 Samarbete, ledarskap, kritiskt tänkande och problemlösande är exempel på kvalitéer som inte mäts i PISA-undersökningarna men som blir allt viktigare i framtiden. Så frågan är om PISA alltid mäter ut rätt kunskap.

Hur kan lärarna utveckla och förbättra sin kvalitet?  

 Kvaliteten på lärarna är väldigt viktig, och de måste själva vara passionerade och intresserade av sina ämnen för att lyckas hålla en hög kvalitet. Och under de senaste åren så har tyvärr nivån på lärarutbildningarna gått ner i många länder.

 Lärarna har också fått en mindre självbestämmanderätt. De kan känna att det blir fel oavsett vad de gör och tappar då sitt självförtroende. Man kan se att länder där lärarna fortfarande får bestämma mycket över hur de lär ut sina elever och där de fortfarande har ett högt anseende så presterar eleverna också bättre.

Rekommenderad läsning

Fler plattor och färre katedrar

14 feb 2017 bett

Glöm hästskoformade bänkrader och en bastant kateder vid svarta tavlan. It i skolan revolutionerar inte bara det fysiska klassrummet utan också sättet att kommunicera.

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

3 feb 2017 bett

video

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.

"Godkänt är att tro för lågt"

7 feb 2017 bett

video

Malmörektorerna Jenny Nyberg och Claes Jeppsson pratar om hur de vågar gå utanför de traditionella ramarna för att skapa exceptionella resultat.

Les Foltos lär lärare att lära lärare

27 jan 2017 BETT

Voister sände direkt från Les Foltos workshop med lärare och skolledare på Ateas skolresa i samband med BETT. Les Foltos är Director of Educational Innovation at Peer-Ed, ett koncept där lärare lär av andra lärare. 

Skolverkets tips inför nationella strategin

27 jan 2017 bett

video

Den nya nationella strategin för digitalisering kommer att omfatta alla som jobbar i skolan. Lars Lingman, undervisningsråd skolans digitalisering på Skolverket, tipsar hur du kan förbereda dig och vad du ska tänka på.

Våga göra fel och ta hjälp av kidsen

27 jan 2017 bett

video

Catrin Ditz, CIO i Uppsala, och Joakim Jardenberg, nestor inom internet, pratar om vad som krävs av alla som jobbar inom skolan nu och framöver.

Därför kan alla lära av skolan

17 feb 2017 bett

Digitala verktyg i skolan kan skapa en helt annan undervisning eller så blir allt som förr med en platta istället för ett block. Konferensen Bett i London samlar årligen de främsta inom IKT och här finns mycket att lära. 

Skövde har koll på plattor

21 feb 2017 it i skolan

I Skövde kommun pågår mycket arbete inom digitaliseringen av skolan, inte minst som ett resultat av den nya nationella it-strategin. Ett av projekten har varit att ta kontrollen över alla de enheter som skolorna förfogar över.