"Digitalisering är inte längre ett särbegrepp"

Michelle_Kadir_Foto Stefan Källstigen_960x640.jpg

Michelle Kadir, VP digital business på Sony Music, är en av de nominerade finalisterna till Årets digitaliseringsledare.  - All förändring möter motstånd i början, men digitaliseringen är genomgående i allt numera. 

Som VP för de digitala affärerna på Sony Music jobbar Michelle Kadir hårt med att förena ny teknik med nya affärsmodeller, något som renderat i en finalplats till priset som Årets digitaliseringsledare som tidningen Chef delar ut. 

– Det känns superkul. Jag är glad och peppad och känner också en ödmjukhet eftersom hela mitt team är en viktig faktor i detta.

Att säga att Michelle Kadir brinner för digitalisering är en underdrift. Ända sedan studierna på KTH har hon befunnit sig i digitaliseringssfären.

– Vi på Sony Music har slutat använda ordet digital i våra titlar. Digitalisering är inte längre ett särbegrepp utan en så viktig del av vår verksamhet att det har blivit genomgående för allt. Det är dags att vi slutar prata om digitalisering som något separat, vi är redan igenom den övergångsfasen.

Digitaliseringen förändrade allt

För skivbolagen ändrade internet affärsmodellerna för alltid och för evigt när man gick från skivdistribution till streaming.

– Jag är jätteglad över förändringen, det har inneburit att fler människor lyssnar på mer musik, att fler kreatörer kan skapa och släppa sin musik än vad som var möjligt för tio-tjugo år sedan. All förändring möter självklart motstånd men alla har accepterat streaming idag. Frågeställningarna handlar numera om hur det ska fungera.

kollage mindre variant.jpg

Finalisterna till Årets digitaliseringsledare, Daniel Forslund, innovationslandstingsråd Liberalerna, Michelle Kadir, VP digital business på Sony Music, och Monica Eckerdal, Svenska kyrkan.

Musikbranschen är en av de branscher som kommit längst i sin digitala transformation men det krävs fortfarande en nyfikenhet och glöd för att bli en bra digitaliseringsledare tycker Michelle Kadir.

– Man måste anamma och uppskatta förändringar, och tro på det omöjliga. Man behöver vara hungrig på allt nytt, att se lösningar istället för problem. Kombinera det med ett team som har samma egenskaper. Om de inte är med på tåget är det viktigt att motivera varför istället för att enbart säga vad medarbetarna ska göra. Ännu bättre är det att ställa motiverande frågor som gör att dem själva får fundera ut argumenten och lösningarna.

Inspireras av allt

Michelle Kadir söker sin egen inspiration i omvärlden. Allt från techbloggar till möten med nära och kära behandlas och processas.

– Det kan hända att jag stöter på problem i vardagen, om det är något som fungerar dåligt på tunnelbanan börjar jag fundera över en bra techlösning. ”Vad behövs för att lösa det här problemet? Varför har de inte gjort så här? Skulle man kunna göra på det här sättet?” Tankarna ger sig iväg och det inspireras jag av.

Michelle_Kadir_foto Erik Flyg_960x640.jpg

Foto: Erik Flyg

Att sia om framtiden är risky business eftersom utvecklingen går så snabbt menar Michelle Kadir men hon tror att det är givet bättre personaliserade tjänster kommer att komma inom en mycket snar framtid, i alla fall inom musikindustrin.

– Detta är inga konstigheter men upplevelsen kommer att vara skräddarsydd efter flera parametrar som var du befinner dig, väder, vilka du är med och så vidare. Är ni fyra kompisar som har middag hemma kommer man att skapa en gemensam musikupplevelse åt er. Tekniken finns redan idag och vissa tjänster har gett sig på det men det fungerar inte riktigt så bra än, tillräckligt många använder sig inte av det. Annars ska man sällan försöka förutspå framtiden för långt fram men generellt kommer ju AI och Big data, som är förutsättningen för AI, att göra mycket för både vår bransch och världen.

När allt fler områden digitaliseras och jobb transformeras är den stora frågan: Kommer AI att göra all musik i framtiden?

– Musikerna kommer absolut att finnas kvar. Jag utesluter inte att det kommer att komma musik skapad av AI, men kreatörer kommer fortsätta att ta fram konsten inom sig och ta fram den nerven som kan vara mer komplicerad för AI att ta fram. Använder man data fel finns det en risk att det blir förutsägbart och pajigt, så jag hoppas att kreatörerna klarar av den balansgången. Det gäller inte bara för oss i musikbranschen utan för alla som levererar content. Där har vi i branschen har ett stort ansvar att kombinera historia med framtid istället för att bara ersätta den.

Årets digitaliseringsledare

Årets digitaliseringsledare

Priset för Årets digitaliseringsledare delas ut på Chefgalan den 9 mars. Tanken är att belöna en ledare som vågat kliva fram för att göra sin organisation mer digital. Kriterierna för att bli nominerad har varit följande:

  • Pristagaren har sett möjligheten i digitaliseringen, anammat denna och med framgång lett sin verksamhet genom den digitala transformationen.
  • Pristagaren har skapat goda resultat genom digitaliseringen.
  • Pristagaren har effektiviserat och/eller skapat en offensiv konkurrenskraft i sin organisation.
  • Pristagaren har visat på nytänkande och tagit digitaliseringen till nya områden.
  • Pristagaren är en linjechef utanför IT-avdelningen.

Voister har intervjuat några av de nominerade, bland annat Ylva Sundkvist, kommunchef, Piteå kommunArash Gilan, vice vd på Viva Media, Daniel Forslund, landstingsråd (L) och Suzanne Jacobsson, avdelningschef på Länsstyrelsen Skåne

24 januari 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Miguel Guerreroårets digitledareFoto Stefan Källhagen

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng