AF: Digitala möten ger jobb

af_golvskylt_960x640.jpg

Digitala möten, däribland webbinarier på olika språk är ett av de nya, digitala arbetssätten som ska få arbetsförmedlingen att möta utvecklingen på arbetsmarknaden.

Med närmare 120 000  deltagare i sina webbinarier har arbetsförmedlingen tagit grepp om digitaliseringen.

– Det är oerhört kul att vi kan inspirera så många arbetssökande, och vi har fått oerhört mycket uppskattning från både arbetsförmedlare och arbetssökande. Av ungefär 10 000 som svarat i en undersökning vi gjort har 99,2 procent uppgivit att de skulle delta i fler webbinarier, säger Susanna Westgren, produktansvarig för digitala tjänster, innehåll.

Strömmande webbinarier på alla plattformar

Webbinarierna strömmas via den tekniska plattformen Bambuser för att vara så enkel som möjligt för användarna att delta i. Man sänder också på engelska och efter årsskiftet planeras sändningar på arabiska och  somaliska.

– Det är inga konstigheter utan man kopplar upp sig med ett klick. Vi har sett att de flesta är mellan 35 och 54 år gamla även om det också är många yngre och äldre som deltar. Självklart lägger vi ut webbinarierna efteråt. Det är ett bra format eftersom fysiska träffar kanske inte passar alla men tröskeln för att skriva en fråga i webbinariet är lägre än att sträcka upp handen.

Även podden har nått stora framgångar med över en kvarts miljon nedladdningar. Precis som med webbinarierna är det jobbsökande som står i fokus med ämnen som spänner över allt från hur man skriver ett cv till hur man kommer tillbaka efter en utbrändhet. Även arbetsmarknadsministern har besökt poddstudion.
– Vi har valt att göra både webbinarier och poddar frivilliga och inte kopplade till aktivitetsplanerna. Däremot kan man skriva in aktivitetsrapporten att någon deltagit och det kan också vara en rekommendation från handläggaren.

Jobbmässig speeddejting på nätet

Andra digitala aktiviteter som arbetsförmedlingen ligger bakom är till exempel digital service där digitala möten ersätter fysiska träffar, så kallade personliga webbmöten, och möjligheten att erbjuda intervjuer mellan arbetsgivare och arbetssökande på nätet.

ArbetsförmedlingenSusanna_960x640.jpg

Susanna Westgren, arbetsförmedlingen

– Vi ser att allt fler anställningsintervjuer sker digitalt via exempelvis Skype och därför tar vi fram en tjänst där företag gör korta intervjuer på nätet för att kunna göra ett första urval. Ta till exempel en fjällanläggning som ska rekrytera till säsongen. Istället för att alla ska åka dit för att göra ett första intryck kan man göra det på nätet. På så sätt vill vi digitalisera hela rekryteringsflödet, säger Susanna Westgren.

En annan trend som kommer starkt är video-cv, menar Susanna Westgren.

–Vi ser redan nu att man i sina ansökningshandlingar mer lyfter upp det viktigaste och pitchar sig själv än att bara skriva vad man gjort i kronologisk ordning. Genom till exempel video-cv kan den arbetssökande spela in sitt cv i en miljö man känner sig mer bekväm i och förbereda sig bättre.

13 december 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Miguel GuerrerodigitFoto Arbetsförmedlingen

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng