”Dags att butikerna digitaliseras”

StefanStadium_960x640.jpg

Det finns tusentals möjligheter, så det gäller att veta vilka bollar man ska springa på. Det är budskapet från Stefan Maxeby, it-chef på Stadium.

Detaljhandeln i Sverige har mycket kvar att göra, inte minst när det gäller hur it ska integreras i den fysiska butiksmiljön. För Stefan Maxeby och hans team handlar det mycket om att kunna prioritera vad som kommer att slå igenom, en inte helt lätt uppgift.

– När bara fantasin sätter stopp är det en jätteutmaning att veta vad man ska satsa på. Vi skulle kunna bestämma oss för en spegel som mäter dig för att sedan kunna klä på dig olika utstyrslar eller anställa tio big data-analytiker, men det är svårt att veta vad som kommer att lyckas och vad som kommer att falla platt. Däremot måste man springa åt något håll, annars blir man omsprungen, säger Stefan Maxeby.

Verksamheten måste med på tåget

En nyckelfaktor för att en satsning ska bli lyckad är att man har verksamheten med sig, något Stadium har jobbat länge med.

– Redan 2006 bestämde vi att it-projekten ska drivas av verksamheten med stöd hos it-avdelningen för annars fungerar det inte. Erfarenheten har visat att om ingen från verksamheten står på barrikaderna och är beredd att driva projektet i mål så faller det. Om inte de som driver affären är med på tåget är det ingen mening att köra.

Just nu genomför man en flytt från sin lokala it-miljö till en outsourcad lösning med ungefär trettio procent av serverparken för att se om det i framtiden kan bli ännu mer.

– Man har ju pratat om det här i minst tio års tid men det är egentligen nu jag tycker att erbjudandet börjar kännas moget, och framför allt att kommunikationen är på plats. När det gäller datacenter är det faktiskt lättare idag. Grejerna blir mindre och bättre och problemen minskar.

Omnikanaler och tillgänglighet

Två av de viktiga begreppen för detaljhandelns digitalisering är tillgängligheten och en bred kanalflora, menar Stefan Maxeby.

– Omnichannel är ju ett slitet begrepp men faktum är att kunderna vill kunna handla både på nätet och online på olika plattformar för att sedan hämta ut eller lämna tillbaka i butik, eller få varorna hemskickade. E-handeln har kommit ganska långt i Sverige, nu handlar det om att bli duktigare på att förstå kunderna för att kunna leverera mer kirurgiska erbjudanden med bättre priser.

I den fysiska butiken finns däremot mycket kvar att utveckla, framför allt i kundmötet.

– Är egentligen ICA:s handskanner eller självcheckouter det häftigaste vi har? Idag sticker ingen affärskedja ut med särskilt innovativa lösningar utan alla tassar lite försiktigt runt det hela. Jag tycker att hamburgerkedjan Max med sin app har lyckats möta kunden samtidigt som man hållit ihop plattformen. Vi testar en lösning med en beställningsterminal i butik som är uppkopplad mot centrallagret, där kunderna med hjälp av vår personal kunde beställa varor som inte fanns i aktuell butik. Det var en testlösning och långt från färdig, ändå blev det en jättesuccé. Men sådant är svårt att veta, säger Stefan Maxeby.

9 november 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Miguel Guerreroatea it-arena

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng