Nytt digitalt system ökar försäljningen

7-eleven 960x640.jpg

Pressbyrån och 7-Eleven har i sina butiker ett nytt Business Intelligence-system som analyserar siffror i realtid. Med snabb återkoppling ska försäljning och resultat kunna förbättras. 
 Butikerna kan via realtidsinfo direkt se hur de ligger till mot gentemot andra, vilket skapar inspiration och engagemang hos säljarna, säger Fiffi Hellstrand från Reitan Convenience Sverige. 

Reitan Convenience är ett dotterbolag till Reitangruppen - en stor familjeägd norsk koncern som agerar inom både handel, fastighet och finans. I Sverige äger Reitan Convenience både 7-Eleven och Pressbyrån, två marknadsledande butikskedjor som ser en ökad konkurrens från andra branscher. 

 Många vill in och nypa på servicehandeln och butiker som Stadium och ICA erbjuder också glass och dryck lättillgängligt. För att fortsätta vara ledande inom segmentet måste vi ständigt vara lyhörda för utvecklingen, säger Fiffi Hellstrand, it-koordinator och projektledare på Reitan Convenience Sverige.

 Inom marknaden som vi befinner oss på vet vi att hälften av kunderna inte bestämt sig för att gå in i butiken förrän fem minuter innan de är där. Erbjudandena måste vara tydliga, kunderna måste veta vad som kan förväntas finnas i butiken. För att göra besöket ännu mer värt driver vi olika kampanjer och är snabba på nyheter. Då gäller det att veta vilka saker som efterfrågas, och vilka kampanjer som går bra.

Fiffi Hellstrand_960x640.jpg

Fiffi Hellstrand, it-koordinator och projektledare på Reitan Convenience Sverige.

Fiffi Hellstrand sitter på Reitans servicekontor och det är de som levererar stöd och it åt franchise-butikerna. All it-utveckling sköts tillsammans med verksamheten, något som varit på tapeten på sistone.

– 
Vi driver vårt arbete med tesen att allt startar och slutar i butik. Kan vi inte se att utveckling gör nytta hela vägen ut så ska vi fundera på en annan lösning. Så att när vi bestämde oss för ett nytt Business Intelligence-system var det viktigt att det skulle möta behoven hos verksamheten och butikerna. Det ledde till höga krav på att det skulle vara flexibelt, klara av att hantera säljdata från minst 500 butiker under fem år och vara snabbt och enkelt att använda.

 Idag har vi ”Reitan Intelligence”, ett kraftfullt Business Intelligence-system som levererar rapporter och analyser till alla olika delar inom Reitan. Det viktigaste är att vi kopplat det till våra vanliga aktiviteter.

Det första många av köpmännen, som franchise-tagarna kallas, gör när de kommer till jobbet är att logga in på Reitan Intelligence, där ser de gårdagens försäljning, kan se över kundtillströmningen för dagen och jämföra det med samma dag föregående år bland annat. Förut fick de ut sin säljdata i excel och fick sitta och filtrera ut informationen. Det kunde ta ett par timmar men nu kommer det färdigt.

 En nyhet för i år är att butiker och anställda tävlar mot varandra och det skickas realtidsinfo från kassorna. Det går att se hur de ligger till i kampanjtävlingen och vem som är den bästa säljaren i den egna butiken. Detta skapar inspiration och engagemang. Alla tävlar om att vinna en ”Golden Ticket”, priset för en viss kampanj, vilket också är namnet vi använder för den här delen av systemet. 

De stora megatrenderna talar till servicehandelns fördel.

Fiffi Hellstrand, Reitan Convenience Sverige

Att Pressbyrån och 7-Eleven digitalt gör analyser av vad som säljs och utvecklar verksamheten efter det är bara i sin linda, tror Fiffi Hellstrand. Om man tittar på de stora megatrenderna urbanisering, förändrade matvanor och tid tror hon att dessa talar för servicehandelns fördel - men det gäller att hänga med.


 Våra matvanor förändras hela tiden, många äter inte frukost hemma längre och det är vanligt att man tar ett mellanmål innan träningen eller liknande. Folk äter mer i farten, fritid prioriteras högre. Där skapas ett affärsutrymme för oss så i vår bransch finns det ett enormt värde av att ha de här systemen, se vad som säljs och vilka konsumentvanor som blir vanligare - för att på så sätt kunna fortsätta utvecklas och sälja mer.

 Vi tittar även på att kunna anpassa våra digitala skyltar efter väder, ort och tidpunkt på dagen, men där är vi inte riktigt än. Det kommer, säger Fiffi Hellstrand.

31 oktober 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssondigit

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng