Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Riksidrottsförbundet valde trådlöst

Bättre täckning, en ökad rörlighet samt att it-avdelningen slipper tänka på drift och support. Det är de främsta skälen till att Riksidrottsförbundet valde en trådlös och molnbaserad it-tjänst, säger Fredrik Larsson, it-chef på Riksidrottsförbundet.

Text Ulrika Nybäck 24 maj 2016 digit

Riksidrottsförbundet.jpg

Ni bytte nyligen från en fast till en trådlös it-miljö. Varför?

– Det främsta skälet är att vi ville ge medarbetare och besökare den rörelsefrihet som de efterfrågat. Idag kan de enkelt röra sig mellan mötesrum och gästplatser utan att koppla in sig med sladdar. Våra medarbetare har fortfarande fasta arbetsplatser, men de uppskattar den frihet som den nya it-miljön innebär. Valet var också en budgetfråga. I samband med flytten till vårt nya kontor jämförde vi bland annat vad det skulle kosta att dra fram 50 accesspunkter för det trådlösa nätet jämfört med att dra 350-400 fasta anslutningar.Vilka fördelar ser ni med ett molnbaserat nätverk?

– Vi behövde ett nätverk med högre tillgänglighet och bättre stabilitet än tidigare och insåg snabbt att vi inte ville etablera och administrera denna it-miljö själva. Idag är det Atea som sköter planering, support och drift av det trådlösa nätverket vilket frigör tid för mig och mina medarbetare att jobba med andra it-frågor.

Vilka utmaningar har ni stött på längs vägen?

– Vi har planerat och testat den nya it-miljön noga, men det var ändå en utmaning att simulera hur nätet skulle fungera när 400 medarbetare och besökare kom till kontoret. Trots det har allt fungerat nästan smärtfritt. Vi kommer att förstärka nätet med ytterligare accesspunkter på fyra ställen där fler människor rör sig än vad vi räknat med.

Några lärdomar som du vill dela med dig av?

– Vi har en fast infrastruktur i grunden och från den har vi kopplat på det trådlösa nätet där Atea ansvarar för drift, support och underhåll. När vi exempelvis installerar en ny säkerhetslösning för det trådlösa nätet berör den lösningen även det fasta nätet. Det är ett exempel på en fråga som hamnar i ett gränsland: vem ansvarar för frågan när den omfattar båda näten? Ett råd jag vill dela med mig av är att skriva tydliga avtal och att ha en konstruktiv dialog. Det har vi med Atea, vilket känns tryggt.

Tankar om framtiden?

– Det är trådlöst som gäller framöver, det ser jag inte minst på nya produkter som lanseras. Vårt trådlösa nätverk känns framtidssäkrat eftersom vi köper det som tjänst, en levande funktion som löpande uppdateras och moderniseras av Atea. Med det här upplägget kan vi bygga ut och förändra nätet när vi behöver.

Rekommenderad läsning

Service utan avbrott

23 maj 2016 digit

MG_Rex_160322_5688.jpg MG_Rex_160322_5688.jpg MG_Rex_160322_5688.jpg

I Rådhuset, mitt i Umeå, sjuder det av aktivitet i konferensrum, restauranger och festsalar. Krögarparet Mia och Anders Karlsson lägger sin energi på gästerna, maten och servicen. De behövde en it-lösning som fungerar utan deras inblandning.

Automatisering lyfter Umeå universitet

6 maj 2016 digit

umea_universitet.jpg umea_universitet.jpg umea_universitet.jpg

ITS vid Umeå universitet har tillsammans med Atea skapat nya flöden för självbetjäning och automatisering med hjälp av virtuella servrar.

Vägvalet

17 maj 2016 digit

smedjebacken.jpg smedjebacken.jpg smedjebacken.jpg

Smedjebackens kommun stod vid ett vägskäl. Att förnya och bygga ut sitt datacenter på egen hand var en möjlighet, om än kostsam. Valet blev att outsourca. Här är deras erfarenheter.

Så löste Flash flaskhalsen för Bilia

13 maj 2016 digit

Bilia04.jpg Bilia04.jpg Bilia04.jpg

Sensommaren 2015 blev Bilias it-system segt som sirap. Det kunde ta 30 minuter att logga in och frustrationen bland de 3 000 medarbetarna växte.

Bilias it-avdelning säljer tjänster

13 maj 2016 digit

Bilia11.jpg Bilia11.jpg Bilia11.jpg

Bilias it-verksamhet är så kompetent att den knoppats av i ett dotterbolag som ska sälja tjänster till andra bilåterförsäljare. Även om it-avdelningen utvecklar egna service- och bokningssystem, så är driftmiljön för medarbetarna viktigast.

Vägen till molnet i sex enkla steg

23 maj 2016 digit

Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg

När leverantörerna väljer att driva utvecklingen mot molnet måste företagen hänga på. För att lyckas med införandet av en molnbaserad lösning finns det mått och steg att vidta. Det menar lösningsarkitekten Pontus Abrahamsson som dagligen hjälper företag att ta sin verksamhet till molnet.

Så blev Försäkringskassan tjänstefierat

25 maj 2016 digit

forsakringskassan.jpg forsakringskassan.jpg forsakringskassan.jpg

Med en omsättning som är en fjärdedel av BNP är Försäkringskassan en av Sveriges giganter. Att lägga om kursen för it-strukturen var därför en tuff utmaning för Peter Axelborn, produktchef it på Försäkringskassan. Idag är den gamla produktstrukturen borta och tjänstefieringen en god bit på vägen.

Ciscos nät lyfter kommuner

25 maj 2016 digit

318115-helsingborg.jpg 318115-helsingborg.jpg 318115-helsingborg.jpg

Att införa trådlösa nätverk i kommunerna innebär inte bara stora utmaningar för it-avdelningarna utan även stora möjligheter för alla delar av de kommunala verksamheterna. Det menar Peter Jerhamre, systemingenjör på Cisco och expert på nätverk.

Framtidsteknik från HPE

9 jun 2016 digit

TheMachineNode_960x640.jpg TheMachineNode_960x640.jpg TheMachineNode_960x640.jpg

En ny version av OneView, många nya plugins och hårdvara som hämtad från framtiden. Det var några av nyheterna som lockade över tiotusen personer till HPE Discover i Las Vegas.