Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Ny teknik ger magi, glädje och drömmar i klassrummet

Indiska eldsjälen och pedagogen Srini Swaminathan hittar nya sätt att använda modern teknik i undervisning för att överbrygga fattigdom, språkförbistring och kulturella skillnader. Han lever och verkar i några av Indiens fattigaste områden, men med hjälp av teknik och fantasi tar han världen in i klassrummet.

Text Miguel Guerrero Foto Atea 16 maj 2016 it i skolan

Srini Swaminathan är den 36-årige läraren som tagit den svenska lärarkåren med storm, med sina innovativa idéer om hur teknik ska integreras i undervisningen.

Magi, glädje och drömmar. Det är receptet för lyckad undervisning och där kan ny teknik vara till stor hjälp, i alla fall enligt Srini Swaminathan. Han har ägnat de senaste åren åt att jobba med barn och vuxna i några av Indiens fattigaste områden och har genom att springa marathon och ultramaror samlat in pengar till teknisk utrustning för undervisningen. I hans händer har en platta, en projektor och en dvd-spelare för bilen  förvandlats till verktyg att lära barnen om allt från geografi till tabubelagda ämnen som anatomi.

– Jag kan inte ta med barnen ut i världen så jag måste ta världen till dem och då är tekniken fantastisk. Här i Indien utspelar sig drama utanför fönstret hela tiden precis som på en tv-skärm, så min uppgift är att göra vad som händer i klassrummet ännu mer dramatiskt. Via Google Street View kan vi titta på enskilda gator i andra länder, vi kan titta på hur kroppen ser ut och undersöka virtuella skelett vilket annars är tabu i Indien och vi kan hitta ett gemensamt språk.

Teknik diskriminerar inte. Den bryr sig inte om hudfärg, vilken kast du tillhör eller hur rik du är.

Srini Swaminathan , lärare

Varje dag flyttar tusentals familjer in till slummen i Mumbai. De kommer från landets alla hörn, talar olika språk och har olika religioner. Att undervisa en så heterogen grupp kan vara en utmaning och där spelar tekniken stor roll.

– Teknik diskriminerar inte. Den bryr sig inte om hudfärg, vilken kast du tillhör eller hur rik du är. Alla kan lära sig den. Ibland undervisar jag herdeflickor på kvällarna och en gång gav jag en av dem min smartphone att leka med. Hon kunde inte läsa men inom en minut hade hon hittat frontkameran och tog en selfie med sig själv och sin buffel. Teknik är en utjämnare, säger Srini Swaminathan.

Ett av hans projekt är att lära illitterata personer att hantera tablets och telefoner. Tanken är att stärka deras självförtroende och hjälpa dem att komma in på arbetsmarknaden.

– Vi pratar om kvinnor från den lägsta kasten som aldrig fått någon respekt och dagligen möter enorma utmaningar. Nu får de lära sig hantera en surfplatta och du skulle se vilken värdighet de ger dem. Dessutom använder de text-till-tal-funktionen för att få lokala jobbannonser upplästa. Tidigare har de varit helt i händerna på andra som dömt dem, men nu har de kontroll över sin egen situation. Teknik skär ofta bort mellanhanden, säger Srini Swaminathan.

Från fattigdom till ingenjör och lärare

Han växte själv upp i ett enormt fattigt hem där hans mor kämpade för att han och hans bror skulle studera och få en chans att ta sig ut ur fattigdomen. Efter en internationell karriär som civilingenjör kände han att det var dags att ge tillbaka till samhället och omskolade sig därför till lärare via organisationen Teach for India där hans teknikintresse och fantasi kom väl tillrätta. Han saknade de tekniska hjälpmedlen och hade inte råd att köpa dem med sin egen lärarlön. Därför började den astmatiske Srini träna löpning på nätterna för att kunna dra in pengar på marathonlopp.

– När jag började för sex, sju år sedan var löpning inte stort i Indien och många var skeptiska till att sponsra mig men till slut fick jag ihop till en surfplatta. Sedan tog det där fart och jag började springa för att samla in pengar åt andra eftersom jag älskade att springa.

Med en lånad projektor, webbkamera och några andra hjälpmedel har Srini Swaminathan lyckats skapa en hållbar lärosituation trots att skolorna han undervisar i ofta saknar möbler. En bit tyg får tjänstgöra som projektorskärm och barnen får turas om att rotera mellan de olika stationerna eftersom utrustningen inte räcker till alla.

Filmundervisning för elever i Dharavi.

– Det är viktigt att komma ihåg att tekniken måste tjäna ett syfte. I Sverige har ni enorma resurser så utmaningen är att använda den fullt ut. Annars är det som att använda en Ferrari som golfbil. Tekniken får inte bli en krycka för läraren eller användas som ett substitut för äldre teknik utan den måste tjäna ett syfte, annars är det bara en dyr tingest, säger Srini Swaminathan som varit flera gånger i Sverige för att prata om pedagogik och möjligheter kopplat till teknik.

Han menar att det gäller att se till sammanhanget. Att använda surfplattor enbart för att läsa pdf-böcker eller köpa in Virtual Reality för att bara visa film menar han är exempel på resursslöseri. Tekniken måste kunna förändra pedagogiken och upplevelsen av att vara i klassrummet; att bara köpa in den är inte tillräckligt.

– För mig var inköpet av en surfplatta och lånet av en projektor något som förändrade hela mitt sätt att undervisa. Och att ha en platta istället för en tung laptop räddade bokstavligt talat min rygg. Att ta sig fyra kilometer i indisk trafik tar mig över två timmar tid. Tänk dig själv att hänga utanför tåget med en stor, tung laptop jämfört med en surfplatta..., säger Srini Swaminathan med ett skratt.

Rekommenderad läsning

Ta tekniken in i klassrummet

16 maj 2016 it i skolan

Dagens svenska klassrum är visserligen ofta tekniktunga, men det är inte synonymt med en tekniktung undervisning. Superpedagogen Srini Swamimathan från Indien tipsar om hur du bäst använder tekniken i ditt klassrum.

Ny metod fångar upp dyslexi på tidigt stadium

16 maj 2016 it i skolan

Att hitta barn med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi har länge varit en lång process som krävt mycket tid och en subjektiv bedömning av en pedagog. Nu finns en ny metod utvecklad av företaget Optoplexia som med stor noggrannhet kan hitta barn i riskzonen, och det på någon minut. I grunden handlar det om att registrera ögonrörelser när barnet läser två exempeltexter.

När målet är 2025

10 jun 2016 ledarskap

Hur arbetar man med det operativa när målen är fastställda till 2025? Varberg kommuns CIO Anders Boustedt delar med sig och ger råd.

Så hjälper barnen oss att bli mer digitala

12 jun 2016 ledarskap

Den yngre generationen ser det digitala som ett normaltillstånd. Så hur ska man hantera dem och deras förväntningar på it-miljön? Entreprenören Micke Gunnarsson pratar om vikten av respekt för deras syn.

Från it-kaos till struktur

22 jun 2016 it i skolan

Med en kommunal it-avdelning plus it-ansvariga på både förvaltning och skolor hade Uppsala kommun svårt att få överblick. Så här gick de från it-kaos till struktur. 

Så använder du VR-teknik i undervisningen

6 jul 2016 it i skolan

video

Allt fler använder VR-teknik i undervisningen. Sanna Wolff, Plan International Sverige har använt tekniken i skolor för att belysa viktiga samhällsproblem.

Dataläraren: Med rätt att inspirera

8 sep 2016 it i skolan

Teknikläraren Fredrik Johansson är en av de senast utnämnda Microsoft Innovative Educator Experts (MIEE) – och ingår nu i ett globalt nätverk som ska inspirera kollegor världen över att använda digitala verktyg.

Anne Bamford: Höj lärarnas status

6 okt 2016 it i skolan

Professor Anne Bamford menar att Sverige har redskapen för att lyckas bättre i skolan, men att skon klämmer på vissa ställen.
 Lärarna känner sig inte tillräckligt värdefulla och de är alltför upptagna i det vardagliga skötandet av skolan och kan inte fokusera på att inspirera och lära ut.

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

3 feb 2017 bett

video

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.